Hoppa till innehållet

Hennes Beleco vill få svenskarna att ”streama” möbler

Beleco vill att vi ska hyra möbler istället för att köpa. Nu tar namnkunniga investerare plats i styrelsen. "Vi har fått ett extremt bra kompetenstillskott", säger Marie Rudenstam, vd på Beleco.

Marie Rudenstam, vd och medgrundare Beleco
Marie Rudenstam, vd och medgrundare Beleco

Designtech-företaget Beleco har avslutat en första såddrunda på 1,6 miljoner kronor.

Bland investerarna finns Anders Göransson på Soläng Invest (NTL), Anna Ljungbergh (NTL) på Propel Capital, Simon Josefsson (NTL) som tidigare investerat i It-säkerhetsbolaget Yubico och det före detta hockeyproffset Mattias Weinhandl (NTL).

Förutom att bidra med kapital så går flera av de namnkunniga investerarna in i Belecos styrelse. 

“Den första rundan är tänkt att ta oss till marknaden. Men vi har dessutom fått ett extremt bra kompetenstillskott i och med de investerare som valt att gå in nu i ett tidigt skede. Vi är väldigt nöjda”, säger Marie Rudenstam, VD och en av grundarna till Beleco.

Beleco kallar tjänsten “Design on demand”. För fem procent av möbelns pris per månad kan kunden hyra sina möbler istället för att köpa. Idén föddes när Marie Rudenstam skulle återlämna sin tjänstebil.

”Sex av tio svenskar väljer att slänga sina möbler när man tröttnat på dem. Att det dessutom sker 1,2 miljoner flyttar per år i Sverige visar på potentialen för streamad inredning”, säger Marie Rudenstam.

Läs mer: NHL-veteran investerar i svenskt hälsobolag

Som ett första steg kommer tjänsten vara tillgänglig för stockholmare. Men enligt Marie Rudenstam är affärsmodellen lätt att skala upp tack vare sin enkelhet och att företaget inte sitter på stora lager. Redan inom några år räknar företaget med en europeisk expansion.

I februari 2018 planerar företaget att avsluta en andra investeringsrunda.

“Det blir en större runda. Totalt kommer vi att ta in fem miljoner kronor i den andra rundan”, säger Marie Rudenstam.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera