Annons

Hennes gravidapp har tagit 70 procent av den svenska marknaden

Amanda Avsans gravidapp Preggers har legat stadigt på topplistan i App Store sedan den lanserades i Sverige för ett år sedan. ”Vårt långsiktiga mål är att bidra till bättre kvinnohälsa”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den som har varit gravid vet att det finns flera appar därute för att följa vad som händer med det lilla knyttet i magen. Utbudet av svenska appar var dock skralt, tyckte Amanda Avsan när hon blev gravid i början av 2017.

”Något som jag verkligen saknade i befintliga appar var att kunna integrera min partner”, säger Amanda Avsan, som är medgrundare och marknadschef på startupbolaget Stroller.

Hon tyckte också att apparna på marknaden var generiska och förutsatte att det fanns en mamma och pappa i familjen. Tillsammans med sin partner Patric Palmefjord, som tidigare medgrundade leksaksbutiken på nätet Lekmer.se, började hon jobba på en idé till en gravidapp.

Preggers lanserades i juni förra året och på 48 timmar seglade den upp på topplistan för Hälsa och motion svenska App Store.

”Vi hade läst på om den så kallade 'app-döden' och hade svårt att glädjas åt att vi rusade upp på topplistorna så fort. Men det stämde inte på oss då vi har hållit en jämn placering sedan lanseringen”, säger Amanda Avsan.

I appen kan den som är gravid med sin partner, som inte förutsätts vara varken man eller kvinna, följa graviditeten vecka för vecka. En del av innehållet skrivs av barnmorskor och annat är mer livstilsinriktat. 

Läs också: Hon tog svensk mödravård till Kina – ska hjälpa fler att bli gravida

Det går att dela med sig av uppdateringar från appen i sociala medier, något som har visat sig lyckosamt. Preggers har växt organiskt och bolaget har knappt lagt några pengar och tid på marknadsföring. 

”Häromveckan delade bloggaren Kenza en uppdatering om sin graviditet från vår app och det har flera influencers gjort utan att vi jobbar med dem”, säger Amanda Avsan.

Nu har det gått ett år sedan lanseringen och Preggers ligger fortfarande i toppen av sin kategori, just nu på plats 32 i listan.

”Folk blir förvånande när vi går ut och pratar om hur det går, och det är svårt att relatera till det om man inte är eller har varit gravid”, säger Amanda Avsan.

I Sverige har appen lockat till sig 70 procent av marknaden. En andel som Preggers-teamet har räknat ut utifrån antal personer som blir gravida i Sverige varje år, vilket är mellan 115 000 och 120 000 personer per år. 

Sedan i början av året finns Preggers även i Norge, Danmark och Finland. I år ska den totalt lanseras i elva länder, bland annat i Polen, Tyskland och Nederländerna.

Vi står i valet och kvalet om vi ska ta in externt kapital eller inte.

Appen är gratis och Amanda Avsan säger att det inte finns några planer på att ta betalt för den.

”Kvinnlig hälsa är ett underprioriterat område och långsiktigt är vårt mål till bidra till forskningen inom det området” , säger hon.

Tanken är att ge ekonomiska bidrag till forskningsprojekt inom kvinno- och familjehälsa, som i förlängningen också kommer att gynna Preggers användare i form av information och funktionalitet i appen.

Förutom Preggers driver Amanda Avsan och Patric Palmefjord också nätbutiken Born This Day, där de säljer kundanpassade posters av kända konstnärer. Den verksamheten tillsammans med företagssamarbeten i Preggers, som med Moderna Försäkringar, Lekmer och Avanza, har gjort att bolaget Stroller där de ingår nu går break even.

Hur stor omsättning det handlar om vill Amanda Avsan dock inte dela med sig av, men bolaget har i dag åtta anställda.

”Vi står i valet och kvalet om vi ska ta in externt kapital eller inte, och det är viktigt för oss att det är rätt partner”, säger Amanda Avsan.

Läs också: Vinstdrivande bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies