Gravidetetsappen Bonzun, med huvudkontor i Shanghai, har fått luft under vingarna i Kina med över 1,9 miljoner nedladdningar sedan lanseringen 2013. Appen, som fungerar som en virtuell barnmorska, kommer nu till Sverige under namnet ”Min Graviditet”.
”En graviditet är väldigt normalt för mänskligheten, men för en individ är ingenting normalt. De flesta frågor som gravida har dyker upp när barn- och mödravårdscentralerna har stängt. Den här appen kan hjälpa till att svara på alla frågor 24 timmar om dygnet så att man slipper åka till akuten i onödan men kan även fånga upp olika varningssignaler”, säger grundaren Bonnie Roupé.
Appen, som är framtagen i samarbete med Karolinska institutet och Svenska barnmorskeförbundet, följer den gravida från första veckorna fram till tiden efter förlossningen och ger information om vilka förändringar man som gravid kan förvänta sig vecka för vecka.
”Under de senaste 300 åren har man löst det här problemet i Sverige genom att göra regelbundna besök hos en barnmorska, men jag tycker att det är ett omodernt sätt att se på vården. Som orolig vill man ha reda på saker på en gång och inte bli hänvisad till mödravårdscentralernas öppettider”, säger Bonnie Roupé.
Läs även: Startupgrundaren Bonnie Roupé: Vi kvinnor granskas hårdare
Appen som redan finns på engelska och kinesiska har under fredagen släppts på svenska i Appstore. Trots att Bonzun fram till nu enbart har marknadsförts i Kina har den i dag användare i 79 länder. Att lanseringen i Sverige har dröjt beror till stor del på att utvecklingen av den har tagit tid.
”Jag tycker inte appen har varit redo förrän nu. Men nu har vi kunnat se på användandet av den engelska appen att den används på samma sätt överallt. Så nu vet vi att den är skalbar och nu kommer vi att satsa i Sverige”, säger hon.
Bonnie Roupé, som sedan 2010 har flängt fram och tillbaka mellan Sverige och Kina, har inför lanseringen i hemlandet påbörjat ett strategiskt samarbete med försäkringsbolaget If för att sälja deras gravid- och barnförsäkringar via appen.
”Vi är duktigare på att försäkra våra saker än oss själva i Sverige. Just gravida är en intressant målgrupp eftersom man gör väldigt många försäkringsköp under den tiden”, säger hon.
Även i Kina har Bonzun samarbeten med försäkringsbolag men inte på samma sätt som samarbetet med If. Tanken är att optimera köpprocessen i den svenska appen och sedan ta den modellen och lansera den i andra länder, enligt Bonnie Roupé.
Läs även: Hennes kinesiska gravidapp vill ta in 100 miljoner kronor
För ett år sedan var planen för Bonzun att ta in 100 miljoner kronor i riskkapital. Men med avtal med försäkringsbolag, som If, kan startupbolaget möjligtvis klara sig utan den typen av investering.
”Istället för att ta in riskkapital har jag lierat mig med If. Jag är inte säker på att riskkapital är lösningen på allt. Att skapa bra partnerskap kan just nu vara ett bättre sätt för mig att bygga värde i bolaget”, säger Bonnie Roupé.