Annons

Hennes plattform ska göra storbolagen hållbara

Frida Emilsson, som grundade Worldfavor ihop med Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson och Lars-Peter Eriksson.
Frida Emilsson, som grundade Worldfavor ihop med Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson och Lars-Peter Eriksson. Foto: TT/Press
Norrsken-backade Worldfavor lockar storbolag till sin digitala hållbarhetsplattform. ”Ett bevis på att hållbarhetsfrågan är aktuell”, säger Frida Emilsson, medgrundare och operativ chef på Worldfavor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Worldfavor är en digital plattform som hjälper bolag att enklare arbeta med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.

När de fyra grundarna startade bolaget 2013 var den initiala tanken att bygga en sajt där användarna kunde jämföra företags hållbarhet. Men med tiden visade det sig att det snarare var företagen som behövde hjälp och entreprenörerna fann sin lucka på marknaden. 

”Plattformen hjälper företag att arbeta med sina hållbarhetsmål digitalt och kommunicera arbetet med kunder och andra intressenter. Den gör det också enkelt att dela information med andra företag globalt”, säger Frida Emilsson och berättar att plattformen lanserades under andra halvan av 2016.

Läs mer: Ska tvätta bort bolags skamfläckar med nytt kapital

I fjol mottog bolaget en investering på 6,5 miljoner, varav 4,5 Mkr kom från Norrsken Foundation som Klarna-grundaren Niklas Adalberth står bakom. Sedan dess har Worldfavor fokuserat på att skala upp försäljningen och användarbasen.

I dag är de elva anställda och har 5 500 anslutna företag som använder plattformen, däribland SAS, Martin & Servera, Nudie Jeans, Hemfrid och Ragn-Sells.

Läs mer: Norrsken gör sin första investering via fonden – i Worldfavor

”Det känns superbra att vi har lyckats attrahera stora bolag som har krav på prestanda. Det ger oss trovärdighet och det är verkligen ett bevis på att hållbarhetsfrågan är aktuell”, säger Frida Emilsson.

Hon avböjer att kommentera bolagets resultat för 2017.

I nuläget finns kundkretsen i Sverige och Storbritannien, men bolaget har som målsättning att nå fler länder. 

”Det finns en stor global marknad och det kommer vi att lägga krut på”, säger Frida Emilsson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer