Svenska Yubico, som specialiserar sig på it-säkerhetsnycklar, har tagit in över 260 miljoner kronor i riskkapital. Hur det går för bolaget har dock varit svårare att utläsa eftersom en stor del av intäkterna tillfaller Yubicos amerikanska bolag.
På techkonferensen SXSW berättar Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico, att hon väntar sig en omsättning på över en halv miljard kronor i år.
”I år kommer vi att hamna över en halv miljard”, säger Stina Ehrensvärd, som tillägger att Yubico gått med vinst i fem år.
Sedan ett par år tillbaka är en av investerarna det anrika riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz, som köpte in sig i Yubico när några av de tidiga delägarna sålde sina innehav.
”När Andreessen Horowitz frågade mig hur vi skulle kunna bli ett miljardbolag så berättade jag vår plan för hur vi skulle kunna växa. Om vi gör detta kommer vi inom några år att vara ett miljardbolag. Då svarade en av partnerna 'jag tror inte att ni kan bli ett miljardbolag, jag tror att ni kan bli tio gånger så stora'”, säger Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico, när Di Digital träffar henne på SXSW.
Stina Ehrensvärd brukar inte besöka techkonferenser, men den här gången gör hon ett undantag. Yubico är nämligen nominerad till att vinna pris för bästa säkerhetsinnovation på techkonferensen.
Läs även: Hon vill ta bank-id till hela världen
Det har gått över tio år sedan Stina Ehrensvärd startade Yubico på KTH-inkubatorn Sting. Bolaget säljer en usb- och nfc-sticka som garanterar säker inloggning till datorer, mobiler, privata nätverk och nättjänster. För varje användning genererar usb-nyckeln en unik kod som därför blir omöjlig att knäcka.
”80 procent av alla de rubriker du läser i tidningen när något har blivit hackat beror på att någon har hackat ditt lösenord eller någon form av dålig säkerhetslösning. Det är det enskilt största problemet på internet i dag”, säger Stina Ehrensvärd.
I fjol hamnade omsättningen på något under en halv miljard kronor. I år kommer den att hamna över en halv miljard
Trots att Yubico är ett svenskt bolag med sitt huvudkontor i Stockholm har bolaget gått under radarn i Sverige. Stina Ehrensvärd har valt att fokusera på Silicon Valley istället.
Flytten dit gick redan för sju år sedan.
”Min första affärsplan skrev jag 2011 och då var målet att ha tio internetbolag som kunder. Tanken var då att om vi får med de stora plattformarna och webbläsarna som har miljarder användare, då kan vi nå alla deras användare. Det har vi levererat på. I dag har vi 19 av de 20 största internetbolagen som kunder”, säger Stina Ehrensvärd.
Läs även: Hackare tog sig in i Teslas molnkonto – bröt bitcoin på servrarna
Yubico har växt till 120 anställda, varav 30 personer sitter i Stockholm.
De flesta startupbolag som tar in kapital brukar ha ägare som vill sälja sina innehav efter cirka tio år. Men för Yubico, som drog igång redan 2007, kommer det att dröja åtminstone ett par år till, säger grundaren.
”Om någon hade frågat mig för några år sedan (om jag ville sälja bolaget, red:s anm.) hade jag sagt nej eftersom vi måste driva den här standarden inom it-säkerhet. Det kan inte ett bolag som ägs av någon större aktör göra, vi måste vara oberoende och tillräckligt små och snabbfotade för att driva den här standarden. Om några år kommer den här standarden finnas överallt och då kommer jag att vara mer öppen för det”, säger Stina Ehrensvärd.
Läs även: Ethereums grundare: Kryptovalutornas värdeökning påskyndar utvecklingen
Fakta SXSW
SXSW, även kallad South by South West, är en tech-, film- och musikfestival som årligen drar över 100 000 besökare till Austin, Texas. Konferensen är bland annat känd för lanseringen av Twitter 2007 och livestreamingbolaget Meerkat 2015. Under 30-årsjubiléet 2016 kunde konferensen skryta om gäster som den då sittande presidenten Barack Obama.