Jenny Rydebrink har en bakgrund bland annat som vd för kullagerjätten SKF:s säljbolag Eurotrade med över miljarden i omsättning. Hon fick sedan idén att digitalisera trädgårdsarbetet och startade Gardenize 2016.
”Det finns många olika växter och de är lika och lätt att man blandar ihop dem”, Jenny Rydebrink, vd och grundare till Gardenize.
Tjänsten finns i dag på 8 språk i 130 länder och appen har laddats ned 300 000 gånger.
Användarna på plattformen kan dokumentera sina odlingar antingen i datorn eller i mobilen samt föra en dagbok. På så sätt kan odlarna hålla reda på till exempel vilka frön som är satta, när träd ska beskäras, skadedjur, näring med mera.
”Det är användare med en egen trädgård, men också en del unga som har inomhusodling med krukväxter och som tar sticklingar vilket har växt på senare år.”
Gardenize omsatte 91 tusen kronor med en förlust på omkring 1 miljon kronor för det senaste brutna räkenskapsåret som avslutades i juni 2020. Enligt Jenny Rydenbrink lanserades flera tjänster efter det och omsättningen kommer därför att stiga.
Intäkterna kommer från prenumerationer från användarna där det i dag finns en gratis variant och ett plus-abonnemang där det snart även kommer en premiumnivå.
”Vi kommer även att jobba mer på sociala funktionerna så att trädgårdsmänniskor kan mötas och dela och dela erfarenheter”, säger Jenny Rydenbrink.
Gardenize planerar att fortsätta stärka närvaron internationellt och nå fler användare. Framförallt läggs fokus på de största marknaderna USA, Tyskland, Storbritannien, Norden och Australien. Till det tar bolaget in nya investeringar på 10 miljoner kronor från nya och befintliga. Bland annat går nu Linbo Invest, genom Lars och Johan Wiklund, och Martin Gumpert, grundare av Garbergs reklambyrå, in med kapital.
Läs mer: Krukväxter boomar i hemmatider – får sektorn att göra glädjeskutt