Hoppa till innehållet

Hennes tv.nu-kopia är störst – i Sri Lanka

I Sverige går digitala tv-tablåer bra. Men även i andra länder gillar man att se på tv. I Sri Lanka har tre svenska entreprenörer lanserat tv.nu-kopian Ontv.

Sanna Khaled driver tv.nu-kopian Ontv.lk i Sri Lanka.
Sanna Khaled driver tv.nu-kopian Ontv.lk i Sri Lanka.Foto: Privat

Bakom tv.nu-kopian står barndomsvännerna Sanna Khaled, Alexander Löwbäck och David Svensson. Trion blev introducerade till Sri Lanka genom sitt första bolag Sofia Moore, vars klädfabrik ligger i landet.

Alexander Löwbäck flyttade till Sri Lanka för att sköta delar av företaget därifrån, men blev snart rekryterad att driva det Kinnevikägda bolaget Saltsides blocket-kopia Ikman i landet. Det var för snart tre år sedan.

”Det var då vi började fundera på om vi skulle göra någonting tillsammans i Sri Lanka. Vi filade på lite olika idéer och sedan bestämde vi oss för att göra en kopia på tv.nu och då flyttade jag hit”, säger Sanna Khaled.

Sanna Khaled är vd för Ontv och jobbar dagligen med verksamheten. De två övriga medgrundare arbetar med bolaget vid sidan av sina andra jobb – Alexander Löwbäck som har varit delaktig med strategin och David Svensson med utvecklingen av sajten.

Ontv lanserades för 1,5 år sedan och har haft som mest 100 000 besökare på en månad. I jämförelse med landets närmare 20 miljoner invånare kan sajtens rekordsiffra låta oansenlig men internetanvändandet i landet är lågt.

”Att starta upp det var lite svårare än vi hade tänkt oss. Det gick bra men vi jobbar separat med alla tv-bolagen som skickar sina tablåer till oss på olika sätt. Det finns inget TT här som har den informationen samlad, så det har vi fått göra själva"”, säger hon.

Den digitala tv-tablån Ontv.lk lanserades för 1,5 år sedan. Foto: Ontv.lk

Sri Lanka har 15 lokala tv-stationer och en bra infrastruktur för internet, enligt Sanna Khaled. Däremot är datatrafik kostsam och enbart 25 procent av befolkningen använder internet. En än mindre andel använder det regelbundet och mycket.

”Att bygga upp Ontv har varit en utmaning men samtidigt är de väldigt öppna här och de förstår vikten av det digitala. De har varit mer intresserade än vad jag trodde de skulle vara.”

I Sri Lanka pratas det tre olika språk, tamil, singalesiska och engelska.

”Jag har ett team här på Sri Lanka som lägger in vissa saker manuellt men som också översätter allt till alla tre språken. Det har varit en nyckel för att kunna nå ut till hela landet”.

Men flytten till Sri Lanka och skillnaden att starta företag i ett nytt land är inte helt oproblematisk. Men Alexander Löwbäcks arbete på Saltside har varit till en hjälp.

”Ibland har det känts väldigt svårt. Det svåraste är när man kommer till ett nytt land utan att ha något kontaktnät. Men vi har även lärt oss jättemycket av vad som har gått bra för Saltside, som nu är den mest besökta sidan i Sri Lanka.”

Förutom tv-tablån har bolaget även satsat på att streama tv-program, varav Ontv har kontrakt med 8 av 15 tv-kanaler.

”Tv-kanalerna förstår det här med streaming men de vet inte riktigt hur de ska greppa det och vad de ska göra.”

Tanken är att göra en Netflix-kopia för lankesiskt innehåll

Men i och med att det är dyrt med datatrafik i Sri Lanka är streaming ovanligt.

”Här är såpoperor väldigt stort. Man kanske går in och tittar på en episod som man har missat men man följer inte en hel säsong. Det blir för dyrt. Sen har vi också användare utomlands ifrån och de kollar mycket mer. De har ju samma internetuppkoppling som vi har.”

Ontv vill genom sin streamingtjänst kunna erbjuda de tre miljoner utflyttade från Sri Lanka både såpoperor och filmer digitalt, som annars bara visas på tv i hemlandet.

”Vi satsar på bli en plattform både för tv-program men även för lokala filmer som egentligen inte finns online i dag. Tanken är att göra en Netflix-kopia för lankesiskt innehåll”, säger Sanna Khaled.

Sanna Khaled vill utveckla ontv.lk till en streamingtjänst för utflyttade lankeser. Foto: privat

Sri Lanka är bara första anhalten för Ontv. Om allt går enligt planerna är nästa steg att lansera produkten i andra länder, som har kommit ungefär lika långt i den digitala utvecklingen.

”Vi kollar speciellt på länder där internetpenetrationen är ganska låg men som har en stor population utomlands. Och så har man en plattform när den lokala marknaden är redo. Och det går ju jättesnabbt i de här länderna” säger hon.

Läs mer: Den svenska tv-tablån på export till Latinamerika

Ontv har tidigare tagit in kapital från entreprenören Lars Wingefors bolag Wingefors Invest, baserat i Karlstad. Men för att kunna ta Ontv till nästa fas behövs det mer kapital, närmare 800 000 dollar, motsvarande 6,8 miljoner kronor.

Vid årsskiftet träffade därför Sanna Khaled investerare i Stockholm och har även möten inplanerade med riskkapitalbolag i Singapore.

”Vi tittar på utländska investerare som har gjort streaming eller media innan, i den här typen av länder. I Singapore finns det många riskkapitalbolag och i Sverige, där tittar man mycket just för att man själv är svensk.”

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera