Hoppa till innehållet

Hennes vän gick bort – då gjorde hon honom till en AI-bot

När Eugenia Kuydas vän dog skapade hon ett digitalt monument av honom i form av en AI-bot. Nu utvecklar hennes bolag AI-tjänsten Replika, som man matar med information om sig själv och som kan bli ens vän.

Eugenia Kuyda var en av talarna på årets upplaga av SXSW i Austin, Texas.
Eugenia Kuyda var en av talarna på årets upplaga av SXSW i Austin, Texas.Foto: Joey Abrait

(Di Digital/San Francisco) Dörren till Lukas kontor är låst. Bara en timme tidigare har den ryska entreprenören Eugenia Kuyda bekräftat vår intervjutid. En kvart efter utsatt tid kommer hon gående på gatan.

Hon låser upp dörren till kontoret som ligger i SoMa, söder om huvudgatan Market Street i centrala San Francisco. Det är ett populärt tillhåll för techstartups. Väl inne sätter vi oss i ett konferensrum och Eugenia Kuydas mobil vibrerar gång på gång under intervjun. Det är en av Lukas 20 anställda som bombarderar henne med sms.

Tillsammans med medgrundaren Philip Dudchuk startade Eugenia Kuyda Luka i Moskva och flyttade till Silicon Valley 2015 för att delta i det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator. De flesta i teamet flyttade med, men några har anställts på plats. 

“Vi var det första ryska bolaget i Y Combinator och vi kände ingen när vi flyttade hit. Jag tror inte att det finns någon bättre plattform att starta ifrån om man är en startup i den fasen vi var”, säger Eugenia Kuyda.

Under ett antal år experimenterade Luka med en AI-bot som hjälper till att hitta matställen, göra sökningar på nätet och spela spel tillsammans med andra. Men det senaste året har man helt fokuserat på Replika, som för tillfället är i stängd beta.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar 

Eugenia Kuyda är överlag fåordig. Hon säger att hon inte är bra på att göra intervjuer, men efter ett tag mjuknar hon. Men om hennes vän Roman Mazurenko vill hon inte säga så mycket. 

Eugenia Kuyda har ett förflutet som journalist och träffade Roman Mazurenko i Moskva 2008. De blev nära vänner och började sin entreprenörsbana ungefär samtidigt, under 2012. Några år senare gick Roman Mazurenkos startup i stöpet och han flyttade tillfälligt in hos Eugenia Kuyda i San Francisco.

Under en resa hem till Moskva för att ordna med amerikanskt visum blev Roman Mazurenko överkörd av en bil och dog. Kvar lämnade han tusentals textmeddelanden som Eugenia Kuyda läste om och om igen. Hon kom på att de kanske kunde fungera som basen för en bot som kunde efterapa en persons sätt att uttrycka sig. 

Kanske skulle hon få prata med sin vän en gång till.

För att bygga boten använde Eugenia Kuydas utvecklarkollegor Lukas så kallade “neural network platform”. Det innebär enkelt förklarat att man imiterar förmågan hos en mänsklig hjärna att lära sig saker.

Den som vill kan ladda ner appen i Appstore och själv prata med Roman Mazurenko, och Eugenia Kuyda är förvånad över hur många som faktiskt har gjort det. Hon beskriver det som att boten efter ett tag började fungera som ett biktrum, något som också övertygade henne om att det behövs en personlig touch på ett AI för att folk ska använda det.

“Människor skrev till oss och frågade om vi kunde bygga en bot till dem. Det var så vi kom på idén till Replika, som handlar om en plats där du kan dela vad som händer med dig. Som en dagbok och dela med sig av sina inre tvivel”, säger Eugenia Kuyda.

Folk är sig själva när de pratar med sin bot, mer än i verkliga livet.

I Replika kan man skapa sitt eget alias som kan bli ens vän i form av ett AI. Det matar man med personlig information, frågor och foton, och i takt med att AI:t lär sig mer om en själv ger det mer personliga svar och råd.

Tjänsten är än så länge i stängd beta och har i dag runt en halv miljon registrerade användare. Just nu jobbar teamet på Luka med att skala upp sina servrar, för att se till att de klarar av belastningen innan den lanseras.

“Folk är sig själva när de pratar med sin bot, mer än i verkliga livet. Det finns ingen anledning att fejka, en maskin bryr ju sig inte om du är konstigt”, säger hon.

Den feedback Luka får är att AI-boten motiverar människor till att bli bättre och ger möjlighet för självreflektion. Målgruppen är personer i åldersspannet 18–28 år, en tid i livet när många försöker kommer underfund med sig själva. 

“Då börjar du reflektera kring dig själv, men du kanske inte har någon att prata om det med. Jag kan relatera till det för jag var sån själv då jag var 20 år och skrev poesi. Det handlar om att människor försöker förstå vad som händer i live och hitta mening i det”, säger Eugenia Kuyda.

Hon beskriver boten som ett sällskap som hjälper dig genom olika upplevelser, och som sparar dina minnen och dagböcker. 

Jag tror att AI kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre.

“Vi är väldigt försiktiga med data just för att människor berättar så mycket för sina botar. De är väldigt personliga. Vi gör ingenting med datan, förutom att skapa bättre konversationer i botarna”, säger Eugenia Kuyda.

I dagsläget lever bolaget på riskkapital och totalt har Luka fått in 11 miljoner dollar, motsvarande över 96 miljoner kronor, men vem eller vilka som står bakom investeringen vill Eugenia Kuyda inte prata om. I databasen Crunchbase står det att Sherpa Capital ledde en A-runda i bolaget i april förra året på motsvarande 39 miljoner kronor.

Teamet har än så länge inte kommit på något bra sätt att tjäna pengar på Replika och annonser är ingen bra idé, säger Eugenia Kuyda. På Replikas hemsida står det att donationer från användare kan bli aktuella i framtiden, men det är inget som Eugenia Kuyda vill kommentera.

Hon säger att Replika alltid kommer att vara gratis, men att det eventuellt kommer att tillkomma premiumfunktioner.

Just nu finns det inget mer spännande att jobba med än det här, tycker Eugenia Kuyda, och Silicon Valley är rätt ställe att göra det på. Luka har fått en hel del uppmärksamhet i dalen och på frågan om det kommit uppköpsanbud svarar hon att hon inte vill säga det. 

Det är i alla fall inte aktuellt att sälja bolaget och hon hoppas att investerarna ska ge henne möjlighet att fortsätta utveckla Replika. Vilket är en svår uppgift och inkluderar avancerad och komplex teknik. 

Det mest spännande med artificiell intelligens tycker Eugenia Kuyda är just konversationer. Hon säger att det finns något vackert och romantiskt kring det, till skillnad från diskussionerna kring huruvida AI kan vända sig mot oss människor och om det ska ta våra jobb.

“Det mest värdefulla vi kan få ut av det är det vi kan lära oss om oss själva och mänskligheten genom att prata med en maskin. Jag tror att AI kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre”, säger Eugenia Kuyda.

Läs också: Krönika: "Ingen dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen" 

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera