Hoppa till innehållet

Hennes virtuella värld får vr-hjälp från Sydkorea

Det sociala mediebolaget Friendbase är på väg att ta in 4 miljoner kronor i en såddrunda. Nu blickar det svenska bolaget mot Sydkorea, där de vill starta en vr-studio.

Deborah Lygonis, medgrundare till Friendbase. Hon har tidigare bland annat varit med och grundat 3D-animeringsbolaget Craft Animations.
Deborah Lygonis, medgrundare till Friendbase. Hon har tidigare bland annat varit med och grundat 3D-animeringsbolaget Craft Animations.Bild: Friendbase

Friendbase (NTL) har utvecklat en virtuell värld som riktar sig till unga från hela världen. Dagligen chattar cirka 18.000 unika användare, eller deras avatarer, med varandra på Friendbase.

Bolaget grundades 2013 men ska nu för första gången ta in riskkapital. Man har säkrat 1,2 Mkr och målet är att stänga rundan på 4 Mkr inom de närmaste veckorna, berättar vd och medgrundare Deborah Lygonis.

”Vi är ett rätt litet företag med bara 1,5 personer på lönelistan. Så vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit med små resurser. Vårt mål det här året är att ta nästa steg och bygga ut både organisationen och plattformen”, säger hon.

Deborah Lygonis startade bolaget tillsammans med sin bror Donnie Lygonis, Andreas Rehnberg samt Johan Ejermark från investmentbolaget Popa.

Idén till Friendbase på webben föddes redan för tio år sedan, men finanskrisen satte stopp för planerna. 2013 tog man dock nya tag, och då med utgångspunkten att skapa en virtuell värld som även kunde användas med surfplattor och smartphones. Man bestämde sig för att bygga en enkel version som funkade oavsett plattform.

Bland investerarna finns tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl, som också investerat i bland annat betaltjänsten Betalo.

Läs mer: Millennials och miljarder på 500 Startups

Friendbase var ett av fyra svenska bolag som deltog i acceleratorprogrammet Tinc i Silicon Valley i höstas. Sean Percival, investeraren känd för den omtalade inkubatorn 500 Startups, var mentor till Deborah Lygonis i programmet och är i dag rådgivare åt bolaget. 

I vår vänder Friendbase dock österut och åker till Sydkorea. Bolaget har fått 30.000 dollar, knappt 270.000 kronor, för att delta i acceleratorprogrammet Born Global i Seoul.

Programmet är en del av den sydkoreanska regeringens satsning på utländska startup-bolag för att göra landets startup-scen mer internationell.

Friendbase ser Sydkorea som en genväg till virtual reality, vr. Bolagets nuvarande plattform är tvådimensionell, men nu undersöker de möjligheten att öppna en vr-studio i Sydkorea.

”Det här är en möjlighet att ta första steget och göra en förstudie om vad det är som krävs för att bygga Friendbase till en vr-version. Steg två är att ta in pengar och göra en vr-version av vår värld.”

I dag har bolaget flest användare i Brasilien, USA och Indien och det är marknaderna i Asien som växer snabbast.

Läs mer: ”2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska”

Den huvudsakliga målgruppen för Friendbase är unga mellan 13 och 16 år.

Deborah Lygonis säger att Friendbase lagt mycket tid på säkerhet. De vill agera mot mobbningskulturen på nätet och ta bort det som på engelska har den passande benämningen toxic behaviour, giftigt beteende. De använder AI-filter från bolaget Community sift för att eliminera rasistiska och sexistiska kommentarer.

”Vi ser att våra medlemmar uppskattar det väldigt mycket. Vi kan skapa en lite vänligare miljö utan att det uppfattas som tråkigt”, säger Deborah Lygonis.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera