Hoppa till innehållet

Hennes VR-spel blev en succé innan lansering – nu ska hon ta Stardoll till nästa nivå

VR-profilen Jenny Nordenborg är en välkänd person på Sveriges spelscen. Nu rekryteras hon till rollen som studiochef på Stardoll för att göra spelbolaget aktuellt igen. På Di Startup Tour i Linköping berättar hon om sin resa.

Jenny Nordenborg intervjuas på scen på Di Startup Tour.
Jenny Nordenborg intervjuas på scen på Di Startup Tour.Foto: Jack Mikrut

Jenny Nordenborg är grundaren av Stockholmsstudion Neat Corporation som ligger bakom VR-spelet Budget Cuts. Spelet har redan fått mycket uppmärksamhet och prisnomineringar trots att det ännu inte har lanserats. 

Samtidigt som de sista pusselbitarna läggs till VR-spelet har Jenny Nordenborg beslutat att endast arbeta 50 procent på spelstudion. Hon kommer att sitta kvar som vd för VR-bolaget men har nu även blivit erbjuden rollen som studiochef på spelbolaget Stardoll, som numera går under namnet Glorious Group.

”Det är en roll jag inte hade sett mig själv i för ett år sen. Det var VD Thomas Lindgren som hittade mig och visade vad sajten vuxit till. En riktig framgångssaga men också följt av en svår period av nedskärningar”, säger Jenny Nordenborg.

Läs även: Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé 

Stardoll som blev känt för sina klippdockor på nätet har fått ett rykte om sig att ha varit något av en plantskola för techprofiler. Några av bolagets tidigare anställda är Spotifys Daniel Ek, Lifesums Henrik Torstensson, ledningsproffset och entreprenören Mengmeng Du samt Krys grundare Johannes Schildt.

Men bolaget hängde inte med i utvecklingen av mobilen eller paddor och tappade en stor del av sin användarskara till följd. Under hösten 2015 förlorade investerarna sitt intresse för bolaget vilket ledde till att affärsängeln och grundaren Mattias Miksche köpte ut dem för en okänd summa. 

Läs även: Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel 

Sedan dess har bolaget arbetat för att vända skutan. I mars 2016 anställdes spelentreprenören Thomas Lindgren som ny vd och för att visa på en förändring bytte bolaget namn till Glorious Group. Med två nya spel i utveckling och ny vd har bolaget vänt från förlust till vinst och har nu 26 miljoner användare, enligt de senast tillgängliga siffrorna. 

”Stardoll har en väldigt utdaterad hemsida, men användarna hänger enträget kvar och drar in miljontals nya människor utan en krona lagd på marknadsföring. Nu finns världens chans att bygga en studio som engagerar unga tjejer från hela världen. Hela scenariot ligger helt i linje med vad jag brinner för - spel, tjejer och att bygga studio”, säger Jenny Nordenborg.

Jenny Nordenborg var en av gästerna på scen på Di Startup Tour i Linköping den 25 oktober. Se eventet på Di Digital och hämta din biljett för övriga delfinaler på startuptour.di.se.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera