Hoppa till innehållet

Hennes Wheelys lanserar obemannad butik på hjul

Svenskgrundade Wheelys öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai. Tanken är att små entreprenörer ska kunna utmana kedjor som 7-Eleven på egen hand.

Wheelys, med vd Maria De La Croix, öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai, Kina.
Wheelys, med vd Maria De La Croix, öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai, Kina.

Wheelys grundades i USA 2015 av tre svenskar som kvalat in sig i prestigefulla acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.

Bolagets första produkt var en serie cykelkaféer som såldes på nätet. Som entreprenör kunde man köpa ett eget cykelkafé från Wheelys för några tusen dollar, sälja kaffe och fika lite här och var på sin egen tid enligt Uber-modell, och använda bolagets app för att förenkla försäljningsprocessen. Under åren har appen blivit allt med sofistikerad. I Kina går det exempelvis att ta emot betalningar, lägga beställningar och sköta sin bokföring direkt i mobilen.

Investerarna har gillat inriktningen. Wheelys fick tidigt in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Paul Buchheit, som skapade Gmail, och Justin Waldron, medgrundare till spelbolaget Zynga. Sedan dess har man startat dotterbolag i både Sverige och Kina, där cyklarna tillverkas. Man är nu i färd med att ta in mer pengar i en ännu större kapitalrunda.

Inom tio år kommer de stora megabutikerna att ersättas av personallösa, mobila butiker.

Läs mer: Wheelys tar in 20 Mkr – ska överträffa Starbucks

”Vi har redan sålt 800 cykelkaféer i 75 länder, vilket gör att vi haft bra kassaflöde sedan starten”, säger Tomas Mazetti, medgrundare på Wheelys.

Senaste året har Wheelys höjt blicken bortom cyklar. I december köpte man bolaget bakom Näraffär, med en obemannad butik i det lilla samhället Viken, i Skåne. Och i mars hjälpte Näraffärs grundare Robert Ilijason till med lanseringen av en stationär, obemannad butik man kallar ”Wheelys 247” i Shanghai, i Kina.

Nu kombineras de två idéerna i ”Moby Mart” – något man kallar ”världens första obemannade butik på hjul”. 

Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud.

“Inom tio år kommer de stora megabutikerna att försvinna och ersättas av mindre, personallösa, mobila butiker som kombinerar leverans av paket beställda online med närbutikens utbud. Vår vision är att varje liten by i Sverige återigen ska ha en butik, som dessutom kommer att vara öppen dygnet runt”, säger Maria De La Croix, vd och medgrundare av Wheelys. 

Något förenklat ser den mobila butiken ut som en blandning av en närbutik, foodtruck och trailer.
 Foto:
Modell av hur Moby Mart kan se ut med Wheelys logotyp på dörren.

”Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud med sallader, kaffe och småsaker. Man ska även kunna beställa saker på nätet och plocka upp dem i butikerna, även apoteksvaror”, förklarar Tomas Mazetti. 

Moby Mart drivs på batterier som laddas av solceller. På lång sikt är ambitionen att Moby ska vara självkörande, och kunna åka fram och tillbaka mellan påfyllningsstationer och bra försäljningslägen på landsorten. 

”Tillsammans med Hefeis tekniska universitet söder om Shanghai utvecklar vi nu ett system för att göra våra Moby självkörande”, säger Maria De La Croix.

Ambitionen är att butikerna ska kunna rullas ut till platser där kundtillströmningen är hög under begränsade tidsperioder, eller där underlaget för bemannade närbutiker annars är låg.

”I Sörfors, utanför Umeå, där jag kommer ifrån, finns inte några butiker kvar. Där skulle byalaget kunna köpa en Moby-butik och driva den själva”, säger Tomas Mazetti.

Han menar att risken för snatteri och vandalisering är relativt låg. 

”Det där visar sig nog. Men vi har väldigt få snatterier i vår obemannade butik. Det beror nog delvis på att man registrerar sig som medlem innan man kan köpa. Det är som Airbnb. Som medlem sköter man sig. Vad gäller vandalisering så kommer ju de flesta av våra Moby-enheter att ägas lokalt, vilket borgar för att de tas om hand av befolkningen på orten”, säger Tomas Mazetti.

Nästa steg blir att börja serieproducera Moby. 

”Har vi underlag för produktion av några hundra enheter kan vi sälja dem för under 450 000 kronor styck. Det är en bråkdel av vad det kostar att bygga en närbutik”, slår Tomas Mazetti fast.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera