Wheelys grundades i USA 2015 av tre svenskar som kvalat in sig i prestigefulla acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.
Bolagets första produkt var en serie cykelkaféer som såldes på nätet. Som entreprenör kunde man köpa ett eget cykelkafé från Wheelys för några tusen dollar, sälja kaffe och fika lite här och var på sin egen tid enligt Uber-modell, och använda bolagets app för att förenkla försäljningsprocessen. Under åren har appen blivit allt med sofistikerad. I Kina går det exempelvis att ta emot betalningar, lägga beställningar och sköta sin bokföring direkt i mobilen.
Investerarna har gillat inriktningen. Wheelys fick tidigt in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Paul Buchheit, som skapade Gmail, och Justin Waldron, medgrundare till spelbolaget Zynga. Sedan dess har man startat dotterbolag i både Sverige och Kina, där cyklarna tillverkas. Man är nu i färd med att ta in mer pengar i en ännu större kapitalrunda.
Inom tio år kommer de stora megabutikerna att ersättas av personallösa, mobila butiker.
Läs mer: Wheelys tar in 20 Mkr – ska överträffa Starbucks
”Vi har redan sålt 800 cykelkaféer i 75 länder, vilket gör att vi haft bra kassaflöde sedan starten”, säger Tomas Mazetti, medgrundare på Wheelys.
Senaste året har Wheelys höjt blicken bortom cyklar. I december köpte man bolaget bakom Näraffär, med en obemannad butik i det lilla samhället Viken, i Skåne. Och i mars hjälpte Näraffärs grundare Robert Ilijason till med lanseringen av en stationär, obemannad butik man kallar ”Wheelys 247” i Shanghai, i Kina.
Nu kombineras de två idéerna i ”Moby Mart” – något man kallar ”världens första obemannade butik på hjul”.
Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud.
“Inom tio år kommer de stora megabutikerna att försvinna och ersättas av mindre, personallösa, mobila butiker som kombinerar leverans av paket beställda online med närbutikens utbud. Vår vision är att varje liten by i Sverige återigen ska ha en butik, som dessutom kommer att vara öppen dygnet runt”, säger Maria De La Croix, vd och medgrundare av Wheelys.
Något förenklat ser den mobila butiken ut som en blandning av en närbutik, foodtruck och trailer.
Modell av hur Moby Mart kan se ut med Wheelys logotyp på dörren.
”Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud med sallader, kaffe och småsaker. Man ska även kunna beställa saker på nätet och plocka upp dem i butikerna, även apoteksvaror”, förklarar Tomas Mazetti.
Moby Mart drivs på batterier som laddas av solceller. På lång sikt är ambitionen att Moby ska vara självkörande, och kunna åka fram och tillbaka mellan påfyllningsstationer och bra försäljningslägen på landsorten.
”Tillsammans med Hefeis tekniska universitet söder om Shanghai utvecklar vi nu ett system för att göra våra Moby självkörande”, säger Maria De La Croix.
Ambitionen är att butikerna ska kunna rullas ut till platser där kundtillströmningen är hög under begränsade tidsperioder, eller där underlaget för bemannade närbutiker annars är låg.
”I Sörfors, utanför Umeå, där jag kommer ifrån, finns inte några butiker kvar. Där skulle byalaget kunna köpa en Moby-butik och driva den själva”, säger Tomas Mazetti.
Han menar att risken för snatteri och vandalisering är relativt låg.
”Det där visar sig nog. Men vi har väldigt få snatterier i vår obemannade butik. Det beror nog delvis på att man registrerar sig som medlem innan man kan köpa. Det är som Airbnb. Som medlem sköter man sig. Vad gäller vandalisering så kommer ju de flesta av våra Moby-enheter att ägas lokalt, vilket borgar för att de tas om hand av befolkningen på orten”, säger Tomas Mazetti.
Nästa steg blir att börja serieproducera Moby.
”Har vi underlag för produktion av några hundra enheter kan vi sälja dem för under 450 000 kronor styck. Det är en bråkdel av vad det kostar att bygga en närbutik”, slår Tomas Mazetti fast.