Hoppa till innehållet

Het bransch får nya utmanare från Finland

Marknaden för egenanställning har exploderat de senaste åren. Nu får de svenska aktörerna konkurrens från den finska jätten Ukko.

Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.
Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.Bild: Ukko.se

Egenanställning är nästa heta startupbransch, skrev Di Digital nyligen. Allt fler vill kunna fakturera för och administrera frilansuppdrag och extrajobb utan att starta eget företag, och bolagen som erbjuder just dessa tjänster drar in tiotals miljoner i riskkapital.

Den svenska marknaden domineras av aktörerna Frilans Finans, med en omsättning på 516 Mkr 2015, Cool Company (NTL), Firmify och nystartade Red Flag (NTL).

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

I januari tog Cool Company in 25 Mkr från Verdane Capital, för att lansera sin tjänst i Finland. Nu får de dock konkurrens på hemmaplan - av Finlands ledande egenanställningsaktör Ukko (NTL), som lanserades i Sverige vid årsskiftet.

"Ukko har vuxit så fort i Finland att vi måste söka nya marknader om vi vill fortsätta växa", säger Ukkos Sverigechef Markus Lyyra.

I Finland har Ukko funnits sedan 2012 och är med över 30.000 registrerade användare landets i särklass största bolag inom branschen. 2016 räknar Ukko med att ha omsatt 45-50 miljoner euro, cirka 430-470 miljoner kronor. 2015 var första gången bolaget gick med vinst, cirka 2 Mkr, och 2016 väntas resultatet bli bättre.

Läs mer: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch

"Om tre år räknar vi med att landa på plus även i Sverige", säger Markus Lyyra.

Målet för 2017 är en omsättning på 30 Mkr i Sverige.

Ukko har vuxit utan riskkapital men med stöd från innovationsmyndigheten Tekes, Finlands motsvarighet till Vinnova. Markus Lyyra säger att de håller dörren öppen för att ta in riskkapital vid något skede.

I Finland har arbetslöshetsskyddet för de egenanställda varit en het potatis. Att fakturera via bolag som Ukko var tidigare ett sätt att i praktiken jobba som företagare men ändå behålla möjligheten till a-kassa om uppdragen tryter. Efter att gråzonen uppmärksammats har risken ökat för att bli av med arbetslöshetsskyddet om man fakturerar uppdrag via tjänsten.

Även i Sverige är läget oklart och bedöms från fall till fall. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen har påbörjat en utredning om egenanställda och a-kassa, berättar Annika Sandström Johansson, jurist på myndigheten.

Markus Lyyra säger att läget i Sverige är krångligare än i Finland eftersom det i Sverige finns många olika a-kassor som fattar beslut om ersättning.

"A-kassorna lever kvar på 70-talet och menar att du antingen måste vara anställd eller företagare", säger han.

Läs mer: Nu lanseras deras gratisapp för egenanställda

Ukko vill vara ett alternativ för människor mellan anställning och eget företag som först vill testa sin affärsidé. Samtidigt säger Markus Lyyra att de riktar sig till unga människor i 18-35-årsåldern samt till nyanlända, som inte har hög utbildning eller kan flytande svenska. Bolaget har bland annat annonserat i Stockholms tunnelbana på arabiska.

Inför lanseringen lät de också göra en undersökning bland 1.000 svenskar och frågade om de var beredda att mot betalning göra enklare uppdrag, som att gå ut med grannens hund, gå ärenden eller montera möbler.

42 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att dryga ut kassan med enkla uppdrag, men bara 2 procent kunde tänka sig att betala för dem.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera