Den senaste veckan har den ljudbaserade appen Clubhouse, som funnits i USA i snart ett år, fått sitt genombrott i Sverige. I veckan fick Clubhouse ytterligare uppmärksamhet när Teslas grundare Elon Musk frågade ut nätmäklaren Robinhoods vd Vlad Tenev om bolagets agerande under hysterin kring Gamestop.
Clubhouse är en ljudbaserad app och fungerar lite som en livesänd podd. Appen går bara att få tillgång till genom en inbjudan från en redan befintlig medlem. I App Store beskrivs den som en ”drop-in ljudchatt”. Appen går ut på att lyssna, eller delta i olika konversationer bland medlemmarna. Vem som helst kan starta en konversation om vad som helst, som kan vara offentlig eller bara för särskilda användare.
Moderatorn eller moderatorerna bestämmer vilka som får prata, men vem som helst kan hoppa in i rummet för att lyssna. Det finns ingen chattfunktion i rummen, vill man säga något får man helt enkelt räcka upp handen.
I december laddades appen ned nästan 1 miljon gånger, en ökning med över 1 280 procent jämfört med månaden innan, enligt analysföretaget Sensor Tower. I januari laddades appen ned över 2,3 miljoner gånger.
Appen, som skapats av de amerikanska entreprenörerna Paul Davidson och Rohan Seth, blev populär i Silicon Valley redan innan den fanns att ladda ned i App Store. I dag värderas Clubhouse till en miljard dollar, drygt 8,5 miljarder kronor.
Företagets huvudinvesterare är riskkapitalföretaget Andreessen Horowitz. Andra investerare är bland annat riskkapitalföretagen Moxxie Ventures, Offline Ventures, SignalFire och Tech Nexus Venture Collaborative, enligt PitchBook.
Frågan är, precis som för Tiktok, hur användarna ska kunna tjäna pengar genom appen. Clubhouse har ingen inbyggd metod för att kunna generera intäkter, plattformen är gratis, har inga annonser eller erbjuder inga prenumerationsalternativ eller direktbetalningar till skapare. I veckan meddelade en av grundarna, Paul Davidson, att Clubhouse kommer att införa betalningsmodeller ”sooner rather than later”.