Eyetrackingbolagets teknik ska installeras i hela 14 bilmodeller från en global biltillverkare i Korea. Produktionsstarten ska ske 2020 och ordervärdet är beräknat till 150 miljoner kronor, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
”Vi går inte bara in på den dynamiska koreanska marknaden som leverantör till en bilgigant, välkänd som en branschens riktmärke avseende kvalitet, utan vi får också vår första affär inom massmarknadssegmentet. Våra tidigare designvinster var alla avancerade bilar i premium-segmentet. Nu får vi för första gången en nominering av inte mindre än 14 fordon, som kan kategoriseras som massmarknadsfordon”, säger vd Martin Krantz i en kommentar.
De totala potentiella intäkterna med den nya kunden, som är hemlig, kan enligt bolaget överstiga 2 miljarder kronor.
Även om biltillverkaren är hemlig finns det i princip tre tillverkare som är så pass stora att de passar in: Daewoo, Hyundai och Kia.
Smart Eye utvecklar funktioner för monitorering av förare i semi-autonoma bilar som sker genom AI-teknik. Tanken är att bilens system ska varna föraren om hen tappar fokus på körningen, exempelvis om föraren somnar.
Läs mer: Volvoägaren bakom stororder till Smart Eye
Sammanlagt har Smart Eye nu vunnit 43 så kallade design wins, vilket indikerar kommande beställningar, från bilindustrin. Hittills har man gått ut med både Volvo-ägaren Geely och tyska BMW som kunder och bolagets teknik finns redan i fyra lanserade bilmodeller.
Läs mer: Smart Eye offentliggör BMW som kund
Beskedet om denna design win fick bolagets aktie att rusa, klockan 11:35 på fredagen hade aktien stigit med 10,70 procent och handlades för 82,80 kronor.
Under ett år har bolagets aktie stigit med totalt 71,73 procent och bolagets börsvärde ligger nu på strax över 1 miljard kronor.
I nästa vecka rapporterar Smart Eye för förra årets fjärde kvartal.