Hoppa till innehållet

Heta Smart Eye når ny framgång

Börsnoterade Smart Eye når nya framgångar. En ny design win innebär potentiella intäkter på runt 2 miljarder kronor. Beskedet får aktien att rusa. Innan lunch hade aktien stigit med över 10 procent efter beskedet.

Smart Eyes vd Martin Krantz.
Smart Eyes vd Martin Krantz.Foto: Press.

Eyetrackingbolagets teknik ska installeras i hela 14 bilmodeller från en global biltillverkare i Korea. Produktionsstarten ska ske 2020 och ordervärdet är beräknat till 150 miljoner kronor, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. 

”Vi går inte bara in på den dynamiska koreanska marknaden som leverantör till en bilgigant, välkänd som en branschens riktmärke avseende kvalitet, utan vi får också vår första affär inom massmarknadssegmentet. Våra tidigare designvinster var alla avancerade bilar i premium-segmentet. Nu får vi för första gången en nominering av inte mindre än 14 fordon, som kan kategoriseras som massmarknadsfordon”, säger vd Martin Krantz i en kommentar. 

De totala potentiella intäkterna med den nya kunden, som är hemlig, kan enligt bolaget överstiga 2 miljarder kronor.

Även om biltillverkaren är hemlig finns det i princip tre tillverkare som är så pass stora att de passar in: Daewoo, Hyundai och Kia.

Smart Eye utvecklar funktioner för monitorering av förare i semi-autonoma bilar som sker genom AI-teknik. Tanken är att bilens system ska varna föraren om hen tappar fokus på körningen, exempelvis om föraren somnar.

Läs mer: Volvoägaren bakom stororder till Smart Eye 

Sammanlagt har Smart Eye nu vunnit 43 så kallade design wins, vilket indikerar kommande beställningar, från bilindustrin. Hittills har man gått ut med både Volvo-ägaren Geely och tyska BMW som kunder och bolagets teknik finns redan i fyra lanserade bilmodeller.

Läs mer: Smart Eye offentliggör BMW som kund

Beskedet om denna design win fick bolagets aktie att rusa, klockan 11:35 på fredagen hade aktien stigit med 10,70 procent och handlades för 82,80 kronor.

Under ett år har bolagets aktie stigit med totalt 71,73 procent och bolagets börsvärde ligger nu på strax över 1 miljard kronor.

I nästa vecka rapporterar Smart Eye för förra årets fjärde kvartal. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera