Annons

Hitta.se köper svensk bokningsplattform för 200 miljoner

Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare.
Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare. Foto: Press.
Söktjänsten Hitta.se breddar sig till skönhet och hälsa. Bolaget köper den svenska plattformen Bokadirekt för drygt 200 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hitta.se är en av Sveriges största digitala söktjänster och har enligt utsago 4 miljoner unika besökare varje vecka. Under 2018 ökade bolaget sina intäkter med knappt 17 procent.

”I fjol växte vi ganska kraftigt till en omsättning på runt 300 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på omkring 70 Mkr”, säger Alexander Hannerland, vd på Hitta.se.

Länge var Hitta.se en kassako inom den stora norska mediekoncernen Schibsted. Men sommaren 2017 köptes bolaget för en okänd summa av Alexander Hannerland, Stefan Tocca, Pierre Siri samt riskkapitalbolaget Sprints Capital, som grundats av Henrik Persson med ett förflutet på Kinnevik.

Läs mer: Schibsted säljer Hitta.se 

Söktjänstebolaget köper samtliga aktier i Bokadirekt. Priset överstiger 200 Mkr, enligt uppgifter till Di. Affären finansieras kontakt genom en nyemission där Hitta.ses ägare har deltagit. Parterna vill däremot inte kommentera köpeskillingen.

I fjol förvärvade Hitta.se även Itsperfect, ett affärs- och bokningssystem inom skönhetsbranschen, som blir det tredje benet inom den nya satsningen. Alla bolag drivs däremot vidare som separata varumärken.

”Skönhet och hälsa är en av de allra mest intressanta marknaderna, med en årlig tillväxt på 10 procent även i lågkonjunktur. I sämre tider reser folk mindre och undviker att köpa en ny bil, men man unnar sig gärna en skönhetsbehandling”, säger Stefan Tocca, delägare och strategichef på Hitta.se.

Läs mer: It-nörden Pierre Siri har hittat hem 

Genom Bokadirekts sajt kan konsumenter boka till exempel frisörer, massörer och naprapater. Affärsidén består i att Bokadirekt tar en mindre andel av betalningen som sin förtjänst, samt att sälja sin mjukvara som tjänst till andra företag.

”Tillsammans kommer vi att kunna leverera mer än 1,4 miljoner bokningsbara tider varje månad. I termer av unika besökare kommer Hitta.se och Bokadirekt att nå över 5 miljoner, det vill säga mer än hälften av Sveriges befolkning”, säger Stefan Tocca.

Utvecklingen för Bokadirekt har långt ifrån varit problemfri. Verksamheten startades i början av 2000-talet när it-bubblan var rejält uppblåst och på väg att spricka. 

Men 2009 gjorde bolaget en omstart med nya ägare. Det har gett resultat och i dag genomförs 800 000 bokningar varje månad på den digitala plattformen, med en årlig användartillväxt på 27 procent. 

I fjol noterade Bokadirekt ett rörelseresultat, EBIDTA, på 6,5 Mkr på en omsättning om 46 Mkr.

”Det motsvarar en intäktstillväxt på ungefär 30 procent från året innan”, säger Christian Fricke, vd på Bokadirekt.

Största ägare i Bokadirekt vid tidpunkten av försäljningen var den statliga pensionsfonden Sjätte AP-fonden. Därefter följer Pelle Törnberg, tidigare direktör inom flera av Kinneviks mediebolag, och miljardären Patrik Hanell. Även Lars-Johan Jarnheimer, nuvarande styrelseordförande för Ikeas ägarbolag Ingka Holding, återfinns på ägarlistan.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer