För ett år sedan stod det klart att mediekoncernen Schibsted sålt Hitta.se. Gruppen köpare bestod av vd:n Alexander Hannerland, investeraren och entreprenören Stefan Tocca och investmentbolaget Sprints Capital, grundat av Henrik Persson, som tidigare var investerare på Kinnevik.
I en intervju med Di Digital strax efter affären berättade Henrik Persson om planerna att återinvestera Hittas vinst för att förbättra sökupplevelsen och utveckla nya tjänster.
Sedan dess har man utmanat Offerta med en satsning på offerförfrågningar. Hitta har även förvärvat Itsperfect, som sköter bokningarna åt en stor andel av Sveriges frisörsalonger.
Nu inleder man ett samarbete med stadsguiden Thatsup, som är en stadsguide för Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Thatsup erbjuder tips och recensioner av populära frisörsalonger, restauranger och nattklubbar. Genom samarbetet ska nu delar av denna information gå att finna på Hitta.
Det ser ut som att ni utmanar svenska rekommendationssajten Reco, samt amerikanska Yelp och Tripadvisor?
”Det kan man kanske säga. Vi satsar ju stort på allt som har med recensioner att göra. Tripadvisor är ju fokuserade på resande. Men vi satsar på det vi redan är starka på. Det kan handla om restauranger, där vi jobbar ihop med Thatsup, men även på hälsa och skönhet, och bygg och renovering, där vi använder våra egna kanaler”, säger Hittas vd Alexander Hannerland.
Thatsups vd Adam Linders tror att samarbetet kan bli en vinst för båda bolag.
”Att de breddar sin tjänst med mer innehåll känns som rätt strategi framåt. Eftersom vi redan har mycket av detta innehåll blir det naturligt att Hitta drar nytta av oss, samtidigt som deras besökare som vill fördjupa sig kommer gå vidare till Thatsup”, säger han.
Thatsup kombinerar innehåll och recensioner från användare med eget redaktionellt material.