Hoppa till innehållet

”Därför borde Googles svenska röstassistent inte lämnat teststadiet”

Google börjar rulla ut sin svenska röstassistent under onsdagen. Men tjänsten frustrerar när Di Digitals reporter testar den. ”När jag vill ringa min mamma vill den spela en låt av Ken Ring”, skriver Mimi Billing.

Mimi Billing, reporter på Di Digital, har testat svenskspråkiga Google Assistent.
Mimi Billing, reporter på Di Digital, har testat svenskspråkiga Google Assistent.

Att kunna prata med sin mobiltelefon är i teorin fantastiskt. Istället för att behöva öppna kalendern, telefonboken, kartan och sökfunktionen finns alla svaren tillgängliga genom att ställa frågan.

Av techjättarnas röstassistenter har Google Assistant ofta fått bästa betyg och jag tog med glädje emot möjligheten att testa den svenska tjänsten inför onsdagens utrullning. Tyvärr blev upplevelsen mer som en surrealistisk mardröm.

Läs även: Googles röstassistent släpps på svenska 

Ett enkelt kommando som ”Ring mamma” gav mig istället länken till låten "Mamma" av artisten Ken Ring. Vid upprepade tillfällen av kommandot ”Kan du ringa min mamma” fick jag bland annat upp en tråd på Familjeliv med rubriken ”Hjälp min mamma kväver mig!” och tråden ”Hur tidigt kan man ringa en nybliven mamma?” från samma forum. 

Eftersom det inte fungerade att ringa prövade jag sms-funktionen med ”Kan du skicka ett sms till mamma”. Svaret blev en länk till Expressens artikel ”13 föräldrar som inte borde få skicka sms”. 

Google Assistent, som den heter på svenska, klarade av att berätta om vädret och öppna upp karthänvisningar till bland annat Östermalmstorg i Stockholm. Däremot kunde den inte ge mig samma information för att cykla dit utan gav mig istället en karta över lokala cykelbutiker. Att få några slags hänvisningar till Stureplan var omöjligt.

Google har även uppgett att assistenten kunde hitta mina bilder på olika motiv i min fotoapp. Mina frågeförsök (Kan du visa mig mina bilder på hav”, ”kan du öppna mina bilder på hav”, ”kan du visa mig bilder på havet från mitt fotoalbum”, ”har jag några fotografier på hav”) gav däremot enbart länkar till olika artiklar. 

Det var först när jag frågade ”Visa mig mina bilder på sandstränder” som jag fick upp mitt fotoalbum med två bilder, en bild föreställande en sandstrand och ett fotografi från den senaste skidresan föreställande grådaskigt fjällandskap.

Läs även: Di Digital testar Spotify-dödaren Youtube Music 

Listan kan göras lång över misslyckade försök att få assistenten att göra det jag ville. Kanske beror det på att jag använde en Iphone istället för en Android där tjänsten möjligtvis är bättre. Men eftersom jag använder Googles kalender tänkte jag ändå ge assistenten en sista chans att berätta om de möten jag på förhand hade lagt in för onsdagen. 

”Vad har jag för planer imorgon i min kalender?”

”Jag hittade tyvärr inga kalenderhändelser.” 

Google Assistent lyckades ändå öppna Spotify och Youtube Music för att spela den musik jag bad om. Med samarbeten med bland annat SJ och Acast kunde jag även smidigt komma i kontakt med deras röstassistenter för att få reda på nästa tåg till Göteborg och sätta på det senaste avsnittet av Digitalpodden. 

Det räcker däremot inte för att övertala mig att lägga ner mer tid på Googles svenska röstassistent. Att den över huvud taget klarade sig genom betatestningen är för mig en gåta. 

Google uppger att det kan finnas buggar i min testversion. Det blir väl upp till bevis när den ”riktiga” assistenten släpps för IOS om ett par veckor. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera