Hoppa till innehållet

Hjälper Na-kd och Daniel Wellington – tar in 85 miljoner till USA-expansion

Det svenska ad-techbolaget Funnel hjälper e-handlare som Daniel Wellington, Footway och Na-kd nå fler avslut. Nu tar man in 85 miljoner kronor för att påskynda den internationella expansionen.

Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press
Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press

Svenska Funnel (NTL) erbjuder en slags realtidsvy för e-handlare som vill utvärdera och förbättra effekten av sin marknadsföring på nätet. Nu tar man in 85 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av brittiska Balderton Capital (NTL). Även de befintliga ägarna Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) deltar i rundan.

Pengarna, som värderar Funnel till drygt 200 Mkr, ska användas till den pågående USA-satsningen, samt till att utveckla bolags prenumerationsbaserade mjukvarutjänst. 

”Insikten när vi startade Funnel var att många e-handlare hade svårt att utvärdera sina annonskampanjer. Det fans bolag som hjälpte till med att köpa annonsutrymme, samt med att skapa och utvärdera annonser. Men när man skulle utvärdera effekten så använde man spreadsheets. Det är fortfarande så i många fall”, förklarar vd Fredrik Skantze.

Man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme.

Han grundade bolaget i Stockholm 2012 ihop med sin kompanjon Per Made, som i dag är bolagets kommersiella chef. Sedan dess har man lockat några av Europas snabbast växande e-handelsföretag som Farfetch, Made.com, Daniel Wellington, Na-kd och Footway.

Även fintech-företag som Izettle liksom ett stort antal mediabyråer använder systemet.

Fredrik Skantze uppskattar att Funnel omsätter cirka 20 miljoner kronor i år, vilket är drygt 80 procent högre än under 2016, då omsättningen blev cirka 11 Mkr.

”Vi räknar med att gå med förlust i flera år. Det är därför vi tar in riskkapital”, säger Fredrik Skantze.

I slutet på 2016 flyttade medgrundaren Per Made till Boston med sin familj för att öppna ett kontor där för den amerikanska marknaden. Där harman redan lockat e-handelsföretag som Article och Northern Brewer.

Enligt Funnel hanterar kunderna redan årliga annonseringsbudgetar på över åtta miljarder kronor genom plattformen. USA står redan för 25 procent av Funnels omsättning. Den andelen väntas öka till 40 procent i slutet av 2018.

”Vårt löfte är att all annonsdata sammanställs automatiskt i realtid. Det gör att man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme. Det handlar om riktiga avslut, som antal medlemmar eller sålda enheter. Vi stödjer 250 kanaler, som Facebook, Google, Twitter, Pinterest, olika annonsnätverk och prisjämförelsesajter”, säger Fredrik Skantze.

 

I samband med investeringen kliver Suranga Chandratillake, general partner på Balderton Capital, in i Funnels styrelse.

“Vi upptäckte Funnel i och med att ett antal av våra portföljföretag använde tjänsten och alla vi pratade med gav plattformen fantastiska omdömen. När vi började titta närmare på detta så blev vi förvånade över att det fanns så få alternativ för marknadsförare”, säger han.

Enligt Fredrik Skantze ska bolaget nu investera i att vidareutveckla plattformen till att även automatisera all tänkbar marknadsföringsdata. Man ska även biffa upp Bostonkontoret och lägga in en ny växel i Nordamerika och i viss utsträckning även Sydamerika. 

Funnel har i dagsläget 32 anställda och huvudkontor i Stockholm.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera