Annons

Hjälper Na-kd och Daniel Wellington – tar in 85 miljoner till USA-expansion

Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press
Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press
Det svenska ad-techbolaget Funnel hjälper e-handlare som Daniel Wellington, Footway och Na-kd nå fler avslut. Nu tar man in 85 miljoner kronor för att påskynda den internationella expansionen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Funnel (NTL) erbjuder en slags realtidsvy för e-handlare som vill utvärdera och förbättra effekten av sin marknadsföring på nätet. Nu tar man in 85 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av brittiska Balderton Capital (NTL). Även de befintliga ägarna Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) deltar i rundan.

Pengarna, som värderar Funnel till drygt 200 Mkr, ska användas till den pågående USA-satsningen, samt till att utveckla bolags prenumerationsbaserade mjukvarutjänst. 

”Insikten när vi startade Funnel var att många e-handlare hade svårt att utvärdera sina annonskampanjer. Det fans bolag som hjälpte till med att köpa annonsutrymme, samt med att skapa och utvärdera annonser. Men när man skulle utvärdera effekten så använde man spreadsheets. Det är fortfarande så i många fall”, förklarar vd Fredrik Skantze.

Man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme.

Han grundade bolaget i Stockholm 2012 ihop med sin kompanjon Per Made, som i dag är bolagets kommersiella chef. Sedan dess har man lockat några av Europas snabbast växande e-handelsföretag som Farfetch, Made.com, Daniel Wellington, Na-kd och Footway.

Även fintech-företag som Izettle liksom ett stort antal mediabyråer använder systemet.

Fredrik Skantze uppskattar att Funnel omsätter cirka 20 miljoner kronor i år, vilket är drygt 80 procent högre än under 2016, då omsättningen blev cirka 11 Mkr.

”Vi räknar med att gå med förlust i flera år. Det är därför vi tar in riskkapital”, säger Fredrik Skantze.

I slutet på 2016 flyttade medgrundaren Per Made till Boston med sin familj för att öppna ett kontor där för den amerikanska marknaden. Där harman redan lockat e-handelsföretag som Article och Northern Brewer.

Enligt Funnel hanterar kunderna redan årliga annonseringsbudgetar på över åtta miljarder kronor genom plattformen. USA står redan för 25 procent av Funnels omsättning. Den andelen väntas öka till 40 procent i slutet av 2018.

”Vårt löfte är att all annonsdata sammanställs automatiskt i realtid. Det gör att man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme. Det handlar om riktiga avslut, som antal medlemmar eller sålda enheter. Vi stödjer 250 kanaler, som Facebook, Google, Twitter, Pinterest, olika annonsnätverk och prisjämförelsesajter”, säger Fredrik Skantze.

 

I samband med investeringen kliver Suranga Chandratillake, general partner på Balderton Capital, in i Funnels styrelse.

“Vi upptäckte Funnel i och med att ett antal av våra portföljföretag använde tjänsten och alla vi pratade med gav plattformen fantastiska omdömen. När vi började titta närmare på detta så blev vi förvånade över att det fanns så få alternativ för marknadsförare”, säger han.

Enligt Fredrik Skantze ska bolaget nu investera i att vidareutveckla plattformen till att även automatisera all tänkbar marknadsföringsdata. Man ska även biffa upp Bostonkontoret och lägga in en ny växel i Nordamerika och i viss utsträckning även Sydamerika. 

Funnel har i dagsläget 32 anställda och huvudkontor i Stockholm.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies