H&M-familjens band till den svenska techsektorn blir allt starkare. Di Digital har tidigare rapporterat om DIG Investment som enligt flera källor placerar delar av familjens förmögenhet i teknikbolag. H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) har dessutom ett omfattande privat innehav i bolag som Mathem (NTL), Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL).
Nu tar Tom Persson, 31, rygg på storebrodern. Genom bolaget Comade Sthlm, som enligt årsredovisningen för 2015 helägs av H&M-arvingen, investerar han i det svenska VR-bolaget Warpin (NTL).
Även DIG Investment, som enligt flera av Di Digitals källor finansieras av H&M-familjen, är delägare i Warpin, enligt handlingar från Bolagsverket.
Läs mer: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav
Warpin grundades förra året av Emma af Robson, tidigare vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media, tillsammans med Gants tidigare marknadschef Caroline Roth. Warpin sysslar med reklam och marknadsföring i VR-miljö och har sedan starten haft kunder som Hunkydory, Trygga Barnen och H&M.
Förutom att ha H&M som kund har alltså Warpin även H&M-familjen som investerare.
Enligt bolagets vd Caroline Roth har man tagit in pengar för att växla upp verksamheten. Men vilka investerarna är bakom kapitalinjektionen är hon dock förtegen om.
”Vi har tagit in kapital. Det jag kan säga är att det är mellan 10 och 15 miljoner kronor", säger hon till Di Digital.
Enligt henne ska bolagets fokus framöver ligga på produktutveckling.
”Investeringen ska ligga till grund för vår aggressiva expansionsplan för att sätta oss på kartan som en global aktör för VR och AR", säger Caroline Roth.
Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen
Caroline Roth ser VR och AR, så kallad augmented reality eller förstärkt verklighet, som två tekniker som kompletterar varandra väl.
"Med VR finns möjligheten att ligga på räckviddsplattformar som Youtube eller Facebook. AR tycker vi fungerar väldigt bra när man ska beskriva något som upplevs som komplicerat. Där kommer de grafiska elementen till nytta.”
Hon beskriver att Warpin tittar på en lösning för hur AR framöver skulle kunna användas, istället för det traditionella pressmeddelandet i text, för att bearbeta presskontakter.
Läs även: Därför väljer Tim Cook AR framför VR
"Hypotetiskt så kan man tänka sig att man lägger en AR-markör i pressmeddelandet, som kan se ut som företagets logga. När man för kameran över AR-markören så kan till exempel ett hologram dyka upp där vd:n berättar om produkten istället för att man får informationen i text."
I mars kom Patrik Buckau, som har en bakgrund som chef på musiktjänsten Spotify, in som ny teknikchef för Warpin.
Läs mer: VR-bolaget Warpin förstärker med Spotify-veteran
Därefter har VR-bolaget anställt ytterligare två personer. Just nu lägger bolaget mycket krut på rekrytering.
”Vi är fem personer och för att skala upp vår affär måste vi vara fler.”
H&M-familjen är inte de enda namnkunniga personerna i kretsen kring Warpin. I bolagets rådgivande styrelse sitter Aviciis före detta manager Ash Pournouri, Andreas Thorstensson som är partner på EQT Ventures och musikproducenten Andreas Carlsson.
Läs även: Mats Qviberg blir delägare i "Ashs" digitala talangjakt
I Warpins styrelse är Comade Sthlm representerat av Edward Lindqvist som dessutom är investeringsansvarig på DIG Investment.