Det är i det nystartade bolaget Breakable Film som investeringen sker. Bakom bolaget finns Viktor Linnell och Mikael Ljung som var medgrundare till Youtubenätverket Splay.
”Det vi främst tar med oss från våra tidigare erfarenheter är en förståelse för vad som krävs för att få ett brett genomslag för det budskap du vill förmedla”, säger Viktor Linell.
Tom Perssons blir via hans bolag Comade nu delägare i Breakable Films genom en nyemission. Varken Comade eller Breakable Films vill kommentera storleken på investeringen, men enligt Bolagsverkets handlingar rör det sig om en investering på 2,25 miljoner kronor. För den summan äger nu Tom Persson omkring en tredjedel av aktierna i bolaget och tar dessutom en plats i styrelsen.
Filmbolaget ska fokusera på dramaproduktioner för en yngre målgrupp, som kommer att kunna nås på olika digitala plattformar.
”Vi kommer att jobba med manusbaserat innehåll som man kan koppla till det som händer på Viaplay, C-more, SVT Play och Netflix”, säger Viktor Linnell till Di Digital.
Tom Persson har tidigare investerat i Playpilot som är en söktjänst för streamingtjänster samt VR-bolaget Penrose. Dessutom har de varit med och finansierat flera filmer och tv-projekt, bland annat storfilmen ”The Nile Hilton Incident”.
Läs mer: Playpilot får pengar från H&M HM B +0,22%Dagens utveckling-arvinge: ”Det är den nya tv:n”
”Investeringen från Comade ger oss större möjlighet att fullt ut satsa på idéer vi verkligen tror på tillsammans med den nya generationens mest spännande kreatörer framför och bakom kameran”, säger Viktor Linnell.
Splay bytte i juni 2018 namn till Splay One efter att MTG MTG B +1,06%Dagens utveckling helt tog över ägandet av Splay och slog ihop det med bolaget Nice One. Viktor Linnell var tidigare huvudansvarig för Splays svenska verksamhet och Mikael Ljung drev bolagets koncept- och innehållsutveckling.
Där tog Mikael Ljung fram konceptet till SVT Play-serien ”Sjukt Oklar” med Clara Henry i huvudrollen. Serien vann nyligen pris för årets programide på Film och tv-producenternas prisceremoni Riagalan. Och det är liknande serier som det nya bolaget vill skapa.
”Man kan säga att 'Sjukt Oklar' var en testballong för hur vi tror man ska ta fram och skapa intresse för innehåll i framtiden och att den mottogs såhär väl av målgruppen och dessutom vunnit branschpriser är ett kvitto på att vi är något på spåren”, säger Mikael Ljung.