Hoppa till innehållet

H&M-arvinge investerar i filmbolag

Tom Persson, lillebror till H&M:s vd Karl-Johan Persson, investerar i ett nytt filmbolag som ska producera drama åt unga. 

Mikael Ljung och Viktor Linell är grundare av det nya filmbolaget Breakable films som nu backas upp av H&M arvingen Tom Persson.
Mikael Ljung och Viktor Linell är grundare av det nya filmbolaget Breakable films som nu backas upp av H&M arvingen Tom Persson.Foto: Emil Fagander/Press

Det är i det nystartade bolaget Breakable Film som investeringen sker. Bakom bolaget finns Viktor Linnell och Mikael Ljung som var medgrundare till Youtubenätverket Splay.

”Det vi främst tar med oss från våra tidigare erfarenheter är en förståelse för vad som krävs för att få ett brett genomslag för det budskap du vill förmedla”, säger Viktor Linell. 

Tom Perssons blir via hans bolag Comade nu delägare i Breakable Films genom en nyemission. Varken Comade eller Breakable Films vill kommentera storleken på investeringen, men enligt Bolagsverkets handlingar rör det sig om en investering på 2,25 miljoner kronor. För den summan äger nu Tom Persson omkring en tredjedel av aktierna i bolaget och tar dessutom en plats i styrelsen. 

Filmbolaget ska fokusera på dramaproduktioner för en yngre målgrupp, som kommer att kunna nås på olika digitala plattformar. 

”Vi kommer att jobba med manusbaserat innehåll som man kan koppla till det som händer på Viaplay, C-more, SVT Play och Netflix”, säger Viktor Linnell till Di Digital.  

Tom Persson har tidigare investerat i Playpilot som är en söktjänst för streamingtjänster samt VR-bolaget Penrose. Dessutom har de varit med och finansierat flera filmer och tv-projekt, bland annat storfilmen ”The Nile Hilton Incident”. 

Läs mer: Playpilot får pengar från H&M HM B +0,22%Dagens utveckling-arvinge: ”Det är den nya tv:n” 

”Investeringen från Comade ger oss större möjlighet att fullt ut satsa på idéer vi verkligen tror på tillsammans med den nya generationens mest spännande kreatörer framför och bakom kameran”, säger Viktor Linnell.

Splay bytte i juni 2018 namn till Splay One efter att MTG MTG B +1,06%Dagens utveckling helt tog över ägandet av Splay och slog ihop det med bolaget Nice One. Viktor Linnell var tidigare huvudansvarig för Splays svenska verksamhet och Mikael Ljung drev bolagets koncept- och innehållsutveckling. 

Där tog Mikael Ljung fram konceptet till SVT Play-serien ”Sjukt Oklar” med Clara Henry i huvudrollen. Serien vann nyligen pris för årets programide på Film och tv-producenternas prisceremoni Riagalan. Och det är liknande serier som det nya bolaget vill skapa. 

”Man kan säga att 'Sjukt Oklar' var en testballong för hur vi tror man ska ta fram och skapa intresse för innehåll i framtiden och att den mottogs såhär väl av målgruppen och dessutom vunnit branschpriser är ett kvitto på att vi är något på spåren”, säger Mikael Ljung.

Tom Persson till vänster, flankerad av sin far Stefan Persson, H&M:s storägare och styrelseordförande.
Tom Persson till vänster, flankerad av sin far Stefan Persson, H&M:s storägare och styrelseordförande.Foto: TT.
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera