Att sälja sina före detta favoritkläder och felköp online var tidigare skött på antingen Blocket eller Tradera. Dessa är fortfarande de mest populära kanalerna men startupbolaget Sellpy har vuxit genom att förenkla processen för säljarna. När man säljer sina kläder genom marknadsplatsen slipper man själv att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen. Däremot får man vara beredd att dela vinsten med bolaget.
Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor.
”Det går bra, man kan säga att det är full rulle. Det fortsätter att välla in grejer. Vi har mer än fördubblat vårt utbud”, säger Michael Arnör, vd och medgrundare av Sellpy.
Bolaget gjorde samtidigt en förlust på 10 Mkr 2017, vilket ligger i med året innan. Sellpy har tidigare tagit in cirka 35 Mkr och tar nu in ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.
Kapitalet ska främst användas för att förbättra kundupplevelsen.
”Redan i dag erbjuder vi returrätt och snart kommer vi erbjuda hemleverans. Vi vill att man ska ha samma upplevelse oavsett om man handlar på Sellpy eller på sajter med nya kläder som Zalando eller Asos”, säger Michael Arnör.
Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen”
Sellpy har tidigare fått en del kritik för långa väntetider från tidpunkten kläderna har plockats upp från säljarna till dess att de syns på sajten. En annan del av kritiken kommer ifrån säljare som anser att en för stor andel går till bolaget och till kostnader som marknadsföring av kläderna.
”Det senaste halvåret har vi jobbat mycket med att förbättra servicegraden med att sätta säljaren i kontroll över processen. De kan nu sätta egna priser, moderera annonserna och få tillbaka plagg som inte säljs”, säger Michael Arnör och fortsätter:
”Allt kan alltid bli bättre, men säljkunderna har aldrig varit så nöjda som de är nu. Mycket handlar om att sätta rätt förväntningar och leverera på dem. Nu tycker jag att vi har hittat en bra balans.”
Sellpy har i dag över 200 anställda och kommer nu att anställa ännu fler för att göra sajten mer kundvänlig.
”Det är en personalintensiv verksamhet men det är också det som är absolut det roligaste med att driva Sellpy. Vi jobbar mycket med att effektivisera så nu använder vi både maskininlärning och fotorobotar för att optimera processerna”, säger Michael Arnör.