Hoppa till innehållet

H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen

H&M:s investeringsgren Colab är den ledande investeraren när startupbolaget Sellpy tar in nytt kapital. Marknadsplatsen för andrahandskläder ska nu förbättra servicen för sina kunder.

Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.
Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.Foto: pressbild

Att sälja sina före detta favoritkläder och felköp online var tidigare skött på antingen Blocket eller Tradera. Dessa är fortfarande de mest populära kanalerna men startupbolaget Sellpy har vuxit genom att förenkla processen för säljarna. När man säljer sina kläder genom marknadsplatsen slipper man själv att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen. Däremot får man vara beredd att dela vinsten med bolaget. 

Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor. 

”Det går bra, man kan säga att det är full rulle. Det fortsätter att välla in grejer. Vi har mer än fördubblat vårt utbud”, säger Michael Arnör, vd och medgrundare av Sellpy.

Bolaget gjorde samtidigt en förlust på 10 Mkr 2017, vilket ligger i med året innan. Sellpy har tidigare tagit in cirka 35 Mkr och tar nu in ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.

Kapitalet ska främst användas för att förbättra kundupplevelsen.

”Redan i dag erbjuder vi returrätt och snart kommer vi erbjuda hemleverans. Vi vill att man ska ha samma upplevelse oavsett om man handlar på Sellpy eller på sajter med nya kläder som Zalando eller Asos”, säger Michael Arnör.

Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen” 

Sellpy har tidigare fått en del kritik för långa väntetider från tidpunkten kläderna har plockats upp från säljarna till dess att de syns på sajten. En annan del av kritiken kommer ifrån säljare som anser att en för stor andel går till bolaget och till kostnader som marknadsföring av kläderna. 

”Det senaste halvåret har vi jobbat mycket med att förbättra servicegraden med att sätta säljaren i kontroll över processen. De kan nu sätta egna priser, moderera annonserna och få tillbaka plagg som inte säljs”, säger Michael Arnör och fortsätter: 

”Allt kan alltid bli bättre, men säljkunderna har aldrig varit så nöjda som de är nu. Mycket handlar om att sätta rätt förväntningar och leverera på dem. Nu tycker jag att vi har hittat en bra balans.”

Sellpy har i dag över 200 anställda och kommer nu att anställa ännu fler för att göra sajten mer kundvänlig.

”Det är en personalintensiv verksamhet men det är också det som är absolut det roligaste med att driva Sellpy. Vi jobbar mycket med att effektivisera så nu använder vi både maskininlärning och fotorobotar för att optimera processerna”, säger Michael Arnör.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera