Dib Hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz, tidigare ansvarig för näringslivskontakter på Handelshögskolan i Stockholm, och Daniel Vasiljevic, partner på Accenture.
Idén går ut på att användare av tjänsten ska kunna lägga bud på hotellvistelser direkt på bolagets hemsida Dibhotel.com.
Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna.
”Cirka 40 procent av alla hotellrum är tomma under ett år. Vår budgivningstjänst gör det möjligt för hotellen att sälja sin överkapacitet. Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna”, säger Sammy Pergament, vd på Dib Hotel (NTL).
Tjänsten finns sedan 2-3 månader i sex länder med ett 100-tal anslutna hotell.
”Vi vill hjälpa hotellbranschen att gå samma väg som flygbranschen. Man ska även kunna sänka kostnaden genom att välja bort tjänster man inte behöver, som frukost och daglig städning”, säger grundaren Timothy Walentynowicz.
Man bokar ospecificerat.
Han betonar att hotellkedjorna inte skyltar med sina varumärken under själva budgivningsprocessen.
”Man bokar ospecificerat. Exempelvis genom att söka efter ett fyrstjärnigt hotell på Södermalm. Det är tack vare att vi skyddar varumärket som hotellkedjorna kan sänka sina priser”, förklarar Timothy Walentynowicz.
Dib Hotel-gänget från vänster: Sammy Pergament, vd, Daniel Vasiljevic, grundare, Timothy Walentynowicz, grundare och Fredrik Jones, produktchef.
Nu står det klart att bolaget tar in 10,2 miljoner kronor i riskkapital från bland annat 41:an Invest (NTL), med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook i spetsen. Andra investerare är Marcus Östlundh, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti, Mekonomens vd Pehr Oscarsson, East Capitals grundare Anna Elam och Pia Anderberg, känd från Axel Johnsons ledningsgrupp.
”Bolag som kan effektivisera branschers resursallokering har en given plats i det moderna samhället. Nya hotell i all ära, men än viktigare är en ökad nyttjandegrad av de befintliga. Jag tror stenhårt på entreprenörerna bakom Dib Hotel och att de kan lösa stora delar av marknadens utmaning”, säger Stefan Krook i ett uttalande.
Kapitalet ska användas till expansion.
”Vi ska expandera med fokus på större städer i Europa dit resande från Skandinavien sker. Vi ska bygga varumärket och ansluta nya hotell. Och vi ska göra det med vår befintliga organisation”, säger Timothy Walentynowicz.
Dib Hotel har idag 11 medarbetare, varav 4 i Sverige och 7 på utvecklingskontoret i Belgrad, Serbien.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.