Hoppa till innehållet

H&M-chefen investerar i budgivningssajt för hotell

Den svenska hotellbokningstjänsten Dib Hotel tar in drygt 10 miljoner kronor från bland andra H&M-chefen Karl-Johan Persson. Kapitalet ska användas till en internationell expansion.

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Dib Hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz, tidigare ansvarig för näringslivskontakter på Handelshögskolan i Stockholm, och Daniel Vasiljevic, partner på Accenture. 

Idén går ut på att användare av tjänsten ska kunna lägga bud på hotellvistelser direkt på bolagets hemsida Dibhotel.com

Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna.

”Cirka 40 procent av alla hotellrum är tomma under ett år. Vår budgivningstjänst gör det möjligt för hotellen att sälja sin överkapacitet. Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna”, säger Sammy Pergament, vd på Dib Hotel (NTL). 

Tjänsten finns sedan 2-3 månader i sex länder med ett 100-tal anslutna hotell.

”Vi vill hjälpa hotellbranschen att gå samma väg som flygbranschen. Man ska även kunna sänka kostnaden genom att välja bort tjänster man inte behöver, som frukost och daglig städning”, säger grundaren Timothy Walentynowicz.

Man bokar ospecificerat.

Han betonar att hotellkedjorna inte skyltar med sina varumärken under själva budgivningsprocessen.

”Man bokar ospecificerat. Exempelvis genom att söka efter ett fyrstjärnigt hotell på Södermalm. Det är tack vare att vi skyddar varumärket som hotellkedjorna kan sänka sina priser”, förklarar Timothy Walentynowicz.

Foto:
Dib Hotel-gänget från vänster: Sammy Pergament, vd, Daniel Vasiljevic, grundare, Timothy Walentynowicz, grundare och Fredrik Jones, produktchef.

Nu står det klart att bolaget tar in 10,2 miljoner kronor i riskkapital från bland annat 41:an Invest (NTL), med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook i spetsen. Andra investerare är Marcus Östlundh, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti, Mekonomens vd Pehr Oscarsson, East Capitals grundare Anna Elam och Pia Anderberg, känd från Axel Johnsons ledningsgrupp.

”Bolag som kan effektivisera branschers resursallokering har en given plats i det moderna samhället. Nya hotell i all ära, men än viktigare är en ökad nyttjandegrad av de befintliga. Jag tror stenhårt på entreprenörerna bakom Dib Hotel och att de kan lösa stora delar av marknadens utmaning”, säger Stefan Krook i ett uttalande.

Kapitalet ska användas till expansion.

”Vi ska expandera med fokus på större städer i Europa dit resande från Skandinavien sker. Vi ska bygga varumärket och ansluta nya hotell. Och vi ska göra det med vår befintliga organisation”, säger Timothy Walentynowicz.

Dib Hotel har idag 11 medarbetare, varav 4 i Sverige och 7 på utvecklingskontoret i Belgrad, Serbien. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera