Svenska dejtingappen Relate vill skapa en mer medveten dejtingkultur. Bolagets app gör det möjligt för singlar att hitta någon med liknande värderingar och sedan bygga en meningsfull relation som håller i längden.
”Idag spenderar singlar 18-30 år i snitt 10 timmar i veckan på dejtningappar som Tinder. Men merparten säger att de mår dåligt av det. Vi vill skapa ett mer hälsosamt dejtingalternativ för folk som är ute efter en meningsfull, långsiktig relation”, säger vd Philip Jonzon Jarl, som grundat Relate ihop med Tim Brandin.
Merparten säger att de mår dåligt av Tinder.
Bolagets tredje medgrundare är Selfleaders, ett bolag inom värderingsbaserat ledarskap. Selfleaders värderingsmetodik ligger till grund för appen. Närmare 40000 personer, på företag som Spotify och Telia, har använt deras system. Metodiken lärs även ut på bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Harvard University, enligt bolaget. Relate är också en del av Time Well Spent Sweden, ett nätverk med initiativ som syftar till att göra vårt mobilanvändande mer meningsfullt.
Bolaget har rådgivare som Helena Ehnbom, som var mer och etablerade Match.com i Skandinavien, och Eddie Gustavsson, som tidigare var marknadschef på Mötesplatsen. Nu tar man in 5 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare inför en första publik lansering i Sverige.
Bland de som är med och satsar är 41:an Invest (NTL), med H&M HM B +0,11%Dagens utveckling:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Andra investerare är Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och Tomas Björkman som ligger bakom stiftelsen Ekskäret.
”Jag känner delar av teamet sedan tidigare och vet att de vill bidra till en bättre värld på riktigt. Detta är en tjänst som hjälper människor att hitta starka, långsiktiga värderingsgrundade relationer. Deras syfte och mål gjorde att vi gärna ville backa satsningen”, säger Stefan Krook.
Rent konkret fungerar Relates app så att användarna definierar vilka värderingar som är viktigast i olika delar av livet. De får sedan fem profilförslag per dag baserat på detta. Istället för att som på Tinder swipe:a höger och vänster kan man välja att ”relate:a” till en specifik gemensam värdering. Detta blir sedan startpunkten i en första kontakt.
En testversion av appen är redan ute. Den 25 januari ska tjänsten lanseras skarpt i Sverige. Bolaget bedriver även singel-evenemang varannan vecka kopplade till appen.