Hoppa till innehållet

H&M-chefen investerar i dejtingapp

H&M-bossen Karl-Johan Persson och Kivras grundare Stefan Krook investerar i dejtingtjänsten Relate. Bolaget ska utmana Tinder med ett erbjudande om värderingsbaserad dejting. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Svenska dejtingappen Relate vill skapa en mer medveten dejtingkultur. Bolagets app gör det möjligt för singlar att hitta någon med liknande värderingar och sedan bygga en meningsfull relation som håller i längden.

”Idag spenderar singlar 18-30 år i snitt 10 timmar i veckan på dejtningappar som Tinder. Men merparten säger att de mår dåligt av det. Vi vill skapa ett mer hälsosamt dejtingalternativ för folk som är ute efter en meningsfull, långsiktig relation”, säger vd Philip Jonzon Jarl, som grundat Relate ihop med Tim Brandin.

Merparten säger att de mår dåligt av Tinder.

Bolagets tredje medgrundare är Selfleaders, ett bolag inom värderingsbaserat ledarskap. Selfleaders värderingsmetodik ligger till grund för appen. Närmare 40000 personer, på företag som Spotify och Telia, har använt deras system. Metodiken lärs även ut på bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Harvard University, enligt bolaget. Relate är också en del av Time Well Spent Sweden, ett nätverk med initiativ som syftar till att göra vårt mobilanvändande mer meningsfullt.

Bolaget har rådgivare som Helena Ehnbom, som var mer och etablerade Match.com i Skandinavien, och Eddie Gustavsson, som tidigare var marknadschef på Mötesplatsen. Nu tar man in 5 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare inför en första publik lansering i Sverige.

Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.
Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.Foto: Pressbild

Bland de som är med och satsar är 41:an Invest (NTL), med H&M HM B +0,98%Dagens utveckling:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Andra investerare är Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och Tomas Björkman som ligger bakom stiftelsen Ekskäret.

”Jag känner delar av teamet sedan tidigare och vet att de vill bidra till en bättre värld på riktigt. Detta är en tjänst som hjälper människor att hitta starka, långsiktiga värderingsgrundade relationer. Deras syfte och mål gjorde att vi gärna ville backa satsningen”, säger Stefan Krook.

Rent konkret fungerar Relates app så att användarna definierar vilka värderingar som är viktigast i olika delar av livet. De får sedan fem profilförslag per dag baserat på detta. Istället för att som på Tinder swipe:a höger och vänster kan man välja att ”relate:a” till en specifik gemensam värdering. Detta blir sedan startpunkten i en första kontakt.

En testversion av appen är redan ute. Den 25 januari ska tjänsten lanseras skarpt i Sverige. Bolaget bedriver även singel-evenemang varannan vecka kopplade till appen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera