Hoppa till innehållet

H&M-chefen jagar 50 Mkr till sin digitala brevlåda

Storkunderna flockas till den digitala brevlådan Kivra. Senaste tillskottet är Ica-banken. Nu vill H&M-chefen Karl-Johan Perssons bolag ta in upp till 50 Mkr i en nyemission, erfar Di Digital.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (tv) och Stefan Krook är storägare i Kivra, som erbjuder en digital brevlådetjänst.
H&Ms vd Karl-Johan Persson (tv) och Stefan Krook är storägare i Kivra, som erbjuder en digital brevlådetjänst.Foto: Filip Erlind

För fyra år sedan blev H&M:s vd Karl-Johan Persson och Stefan Krook, grundare av telebolaget Glocalnet, huvudägare i den digitala brevlådan Kivra. Deras gemensamma bolag 41:an Invest är huvudägare i bolaget, som även har Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM bland ägarna.

Läs mer: Kompisduon lägger 95 Mkr på nya idéer

Kivra bildades 2010 och under fjolåret växte kundbasen ordentligt. Då gick bolaget från 11 kunder till 550. Tjänsten används för att skicka officiell post, men även för att digitalt signera allt från olika avtal till skattedeklarationen. 

”Det krävs ett stort mod för ett stort bolag att hoppa på något som Kivra. Men när väl första pingvinen hoppar i springer alla andra mot vattnet”, säger Stefan Krook, som sedan tre år tillbaka har suttit som vd för bolaget.

Bland Kivras kunder i den privata sektorn utmärker sig Forex bank, Skandia och bankjätten BNP Paribas försäkringsgren Cardif. Nu står det klart att även Ica-banken ska erbjuda möjligheten att ta emot post via Kivra.

”Omvärlden förändras och konkurrensen i vår bransch kring kundmötet har ökat från nya spelare som inte är klassiska banker eller försäkringsbolag”, säger Peter Sjödahl, chef för affärsutveckling på Ica-banken.

”Det gäller att finnas med där kunderna finns och en digital brevlåda med Kivra är ett sätt att leverera en bra service och få ut sina erbjudanden på ett relevant och hållbart sätt”, fortsätter han.

I dag har Kivra drygt 600 000 användare, vilket bolaget beskriver som 10 procent av Sveriges vuxna befolkning.

Läs mer: Mathem anställer 150 och siktar på börsen

Sedan brevtjänsten grundades 2011 har Kivra tagit in omkring 100 Mkr i riskkapital. Den senaste nyemissionen var på 50 Mkr och gjordes 2013. Under året siktar bolaget på en ny kapitalrunda, enligt vd:n.

”Vi jobbar på en nyemission till. Det blir ett väsentligt belopp”, säger Stefan Krook, som räknar med att 41:an Invest är med och investerar.

Han vill inte närmare kommentera storleken på nyemissionen. Men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om ett kapitaltillskott på mellan 30 och 50 Mkr.

Under 2014 noterade Kivra förluster på 17 Mkr. I fjol förlorade bolaget omkring 20 Mkr, säger Stefan Krook.

”Vi har en låg omsättning även i år. Det blir heller ingen hisnande siffra 2017. Det är baktungt. Vi har i dag har tio procent av Sveriges befolkning. Samma affärsrelation blir mer än tio gånger mer värd när alla är med”, säger han.

Kivra har knutit till sig jättar som Bolagsverket, CSN och tjänstepensionjätten Collectum, som innefattar AMF och Alecta. Men den digitala brevlådan kan i dagsläget inte räkna med intäkter från sina myndighetskunder. Detta eftersom Kivra inte är en upphandlad tjänst.

”Vi stod utanför systemet ganska länge men nu ska vi förändra det inifrån. Jag känner mig trygg med att vi kommer att få betalt, men det kanske tar två år”, säger Stefan Krook, som efterlyser ny reglering som liknar den som möjliggör att identifikationstjänsten Bank ID tar betalt av myndigheter.

I Ica-bankens fall kan Kivra dock räkna med intäkter.

”Tyvärr finns det inga gratisluncher här. Vi betalar en ersättning då det är en alternativ kostnad till traditionella brev- och kommunikationstjänster”, säger bankens Peter Sjödahl.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera