Annons

H&M-chefen jagar 50 Mkr till sin digitala brevlåda

H&Ms vd Karl-Johan Persson (tv) och Stefan Krook är storägare i Kivra, som erbjuder en digital brevlådetjänst.
H&Ms vd Karl-Johan Persson (tv) och Stefan Krook är storägare i Kivra, som erbjuder en digital brevlådetjänst. Foto: Filip Erlind
Storkunderna flockas till den digitala brevlådan Kivra. Senaste tillskottet är Ica-banken. Nu vill H&M-chefen Karl-Johan Perssons bolag ta in upp till 50 Mkr i en nyemission, erfar Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För fyra år sedan blev H&M:s vd Karl-Johan Persson och Stefan Krook, grundare av telebolaget Glocalnet, huvudägare i den digitala brevlådan Kivra. Deras gemensamma bolag 41:an Invest är huvudägare i bolaget, som även har Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM bland ägarna.

Läs mer: Kompisduon lägger 95 Mkr på nya idéer

Kivra bildades 2010 och under fjolåret växte kundbasen ordentligt. Då gick bolaget från 11 kunder till 550. Tjänsten används för att skicka officiell post, men även för att digitalt signera allt från olika avtal till skattedeklarationen. 

”Det krävs ett stort mod för ett stort bolag att hoppa på något som Kivra. Men när väl första pingvinen hoppar i springer alla andra mot vattnet”, säger Stefan Krook, som sedan tre år tillbaka har suttit som vd för bolaget.

Bland Kivras kunder i den privata sektorn utmärker sig Forex bank, Skandia och bankjätten BNP Paribas försäkringsgren Cardif. Nu står det klart att även Ica-banken ska erbjuda möjligheten att ta emot post via Kivra.

”Omvärlden förändras och konkurrensen i vår bransch kring kundmötet har ökat från nya spelare som inte är klassiska banker eller försäkringsbolag”, säger Peter Sjödahl, chef för affärsutveckling på Ica-banken.

”Det gäller att finnas med där kunderna finns och en digital brevlåda med Kivra är ett sätt att leverera en bra service och få ut sina erbjudanden på ett relevant och hållbart sätt”, fortsätter han.

I dag har Kivra drygt 600 000 användare, vilket bolaget beskriver som 10 procent av Sveriges vuxna befolkning.

Läs mer: Mathem anställer 150 och siktar på börsen

Sedan brevtjänsten grundades 2011 har Kivra tagit in omkring 100 Mkr i riskkapital. Den senaste nyemissionen var på 50 Mkr och gjordes 2013. Under året siktar bolaget på en ny kapitalrunda, enligt vd:n.

”Vi jobbar på en nyemission till. Det blir ett väsentligt belopp”, säger Stefan Krook, som räknar med att 41:an Invest är med och investerar.

Han vill inte närmare kommentera storleken på nyemissionen. Men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om ett kapitaltillskott på mellan 30 och 50 Mkr.

Under 2014 noterade Kivra förluster på 17 Mkr. I fjol förlorade bolaget omkring 20 Mkr, säger Stefan Krook.

”Vi har en låg omsättning även i år. Det blir heller ingen hisnande siffra 2017. Det är baktungt. Vi har i dag har tio procent av Sveriges befolkning. Samma affärsrelation blir mer än tio gånger mer värd när alla är med”, säger han.

Kivra har knutit till sig jättar som Bolagsverket, CSN och tjänstepensionjätten Collectum, som innefattar AMF och Alecta. Men den digitala brevlådan kan i dagsläget inte räkna med intäkter från sina myndighetskunder. Detta eftersom Kivra inte är en upphandlad tjänst.

”Vi stod utanför systemet ganska länge men nu ska vi förändra det inifrån. Jag känner mig trygg med att vi kommer att få betalt, men det kanske tar två år”, säger Stefan Krook, som efterlyser ny reglering som liknar den som möjliggör att identifikationstjänsten Bank ID tar betalt av myndigheter.

I Ica-bankens fall kan Kivra dock räkna med intäkter.

”Tyvärr finns det inga gratisluncher här. Vi betalar en ersättning då det är en alternativ kostnad till traditionella brev- och kommunikationstjänster”, säger bankens Peter Sjödahl.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies