Annons

H&M-chefens digitala brevlåda växer med nära 60 000 kunder i månaden

Anna Bäck, Karl Johan Persson, vd H&M och Stefan Krook, ägare Kivra.
Anna Bäck, Karl Johan Persson, vd H&M och Stefan Krook, ägare Kivra. Foto: Filip Erlind/Press
I väntan på svarta siffror pytsar nu ägarna – med H&M:s vd Karl-Johan Persson och förre vd:n Stefan Krook i spetsen – in ytterligare nästan 40 miljoner kronor i Kivra.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De senaste åren har allt fler svenskar stiftat bekantskap med digitala brevlådetjänster som bland annat låter användarna ta emot myndighetspost och räkningar.

Störst är Kivra som i dag samlar drygt 3,3 miljoner privatpersoner och 17 000 företag och myndigheter.

Inte minst är det möjligheten att tidigare få besked från Skatteverket om en eventuell skatteåterbäring som lockar många kunder. I februari månad tillkom exempelvis 130 000 nya användare.

Utslaget över året växer Kivra – där förre vd:n Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson är huvudägare - nu med nästan 60 000 användare i månaden.

I dag är vi mer relevanta än någonsin

Anna Bäck, som sedan i mars är vd, tror inte att tillväxtmöjligheterna är uttömda. Bland annat har bolaget nyligen lagt till engelska som språk och sett över hur användarupplevelsen ser ut för äldre personer.

I kölvattnet av miljö- och klimatdebatten tycker hon också att varumärket är helt rätt positionerat.

”Idén bakom Kivra kommer ifrån att det är dumt att hugga ned träd för att skicka fönsterkuvert. I dag är vi mer relevanta än någonsin”, säger Anna Back.

I december utsågs Kivra också till Sveriges näst mest meningsfulla digitala varumärke, efter Swish men före bland annat Bank-id och Google, i en undersökning.

Men trots den stora kundbasen lyser sista raden fortfarande rött. I fjol omsatte Kivra 61,3 miljoner kronor medan förlusten skrevs till 18,6 Mkr. Samtidigt har bolaget mjuklanserat i Finland och räknar med att vara fullt i gång i landet början på nästa år.

Vi har haft flera möten och nu tror att man myndigheterna kan börja ge oss ersättning från januari 2021.

För att finansiera bolaget har Kivra nu tagit in omkring 40 Mkr i riskkapital, kan Di Digital berätta.

”Emissionen handlar dels om att finansiera satsningen i Finland men också verksamheten i Sverige, eftersom vi just nu inte får betalt av myndigheterna. Men när vi väl får betalt kommer det finnas ännu bättre möjligheter för att utveckla en innovativ tjänst”, säger Henrik Höglin, som är kommunikationschef.

I finansieringsrundan deltar bland annat de befintliga storägarna 41:an Invest, som ägs till hälften av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM. Totalt sedan starten har bolaget tagit in drygt 230 Mkr.

Läs även: Karl-Johan Perssons privata portfölj spränger miljardvallen

Under åren har Kivra breddat sin verksamhet. I dag kan brevlådan exempelvis ta emot fler typer av post än bara myndighetspost och man har infört funktioner för att betala direkt och signera vissa dokument. Digital kvittohantering är ytterligare nysatsning där man bland annat har fått med livsmedelsjätten Ica på tåget.

Men än så länge går bolaget alltså med förlust. I november sade vd:n Anna Bäck till Dagens industri att Kivra har förutsättningar att gå med vinst så snart myndigheter - i likhet med företag som använder brevlådetjänsten – börjar betala porto.

Digimail, en konkurrent till Kivra och den första digitala brevlådan som lanserades i Sverige, fick i fjol läggas i malpåse just på grund av de uteblivna ersättningarna från myndigheterna.

Men Anna Bäck är hoppfull kring att en ersättningsmodell snart ska vara på plats.

”Vi har haft flera möten och nu tror att man myndigheterna kan börja ge oss ersättning från januari 2021”, säger hon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer