I över två år har H&M:s börskurva pekat nedåt. Modejätten är under stor press för att bland annat få fart på sin e-handelsaffär.
Samtidigt fortsätter Karl-Johan Persson att investera flitigt i onoterade techbolag vid sidan om sin roll som vd för H&M.
Bara under 2016 investerade H&M-chefen i bolag som budtjänsten Budbee (NTL), e-handlaren Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL). Samtidigt var han bland investerarna när den teknikorienterade fonden Backing Minds reste över 100 miljoner kronor.
Nya handlingar som Di Digital har tagit del av visar att Karl-Johan Perssons techportfölj sväller.
Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson
I fjol ökade värdet av H&M-chefens privata innehav genom Philian Invest med 63 procent, från 315 Mkr till 513 Mkr. Det framgår av en årsredovisning som nyligen inkom till Bolagsverket.
Merparten av värdeökningen beror på att Karl-Johan Persson under fjolåret investerade 163 Mkr i onoterade bolag.
Portföljen stannar dock inte där. Vid årsskiftet värderades H&M-chefens andel i 41an Invest, investeringsbolaget han driver ihop med Glocalnet-grundaren Stefan Krook, till 53 Mkr. Alltså uppgick värdet på Karl-Johan Perssons techportfölj vid årsskiftet till 566 Mkr.
Det finns dock tecken på att den siffran är i underkant.
Till exempel värderas hans innehav i den digitala brevlådan Kivra (NTL) till cirka 50 Mkr. Men enligt bolagets senaste nyemission, i mitten på 2016, borde hans andel vara värd mer än det dubbla.
H&M:s vd äger sedan i mars i fjol även hälften av prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Enligt medieuppgifter kostade Pricerunner omkring 1 miljard kronor vid försäljningen till NS Intressenter, med Karl-Johan Persson, Nordstjernan och Nicklas Storåkers i ägarkretsen.
När Di Digital granskade Karl-Johan Perssons techinnehav i september 2016 rapporterade vi att portföljen då var värd minst 700 Mkr.
Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium
”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade Tomas Kull, vd för Mathem, i september i fjol.
H&M-chefens andel i Mathem är i dag värd 180 Mkr, baserat på bolagets senaste nyemission i januari.