Annons

H&M Colabs startupnota: 250 miljoner

Nanna Andersen ansvarar för H&M:s investeringsgren Colab.
Nanna Andersen ansvarar för H&M:s investeringsgren Colab. Foto: TT/Press
H&M:s investeringsgren har under tre år gått in med 250 miljoner kronor i mindre techbolag. I portföljen finns nu ett "tiotal” bolag, säger Colab-chefen Nanna Andersen till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under flera år har H&M investerat i teknikorienterade bolag som på olika sätt angränsar till modejättens kärnverksamhet.

Man har backat bloggaren Kenzas klädmärke Ivyrevel, investerat i marknadsplatsen Sellpy och bildat ett textilbolag i Skåne ihop med Ikea.

Först under H&M:s kapitalmarknadsdag i mars framkom det hur mycket kapital som gått åt till den särskilda investeringsgrenen, som kallas Colab. 230 miljoner kronor hade bolaget då investerat.

I dag har den siffran ökat till 250 miljoner kronor. Det säger Colab-chefen Nanna Andersen i en intervju med Di Digital.

”Vi har inte satt av någon specifik summa pengar. Vi investerar när vi tror på entreprenören och affärsidén”, säger hon.

Läs mer: Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning

Colab tar minoritetsandelar i unga bolag indelade i tre olika områden. Det rör sig antingen om hållbart mode, innovativa affärsmodeller eller det man internt kallar för ”enablers”, det vill säga starka entreprenörer med sin egen stil och uttryck.

Hittills har Colab plockat in ett ”tiotal” bolag i portföljen. Bland dessa finns brittiska Worn Again, textilbolaget Renewcell och budbolaget Budbee, där man sedan i våras samsas med Kinnevik på ägarlistan.

”Vi vill samarbeta med entreprenörerna och investera bortom kortsiktig finansiell avkastning. Vi investerar bara där vi kan göra en stor skillnad för entreprenörernas resa framåt”, säger Nanna Andersen.

Hon nämner att Colab även har investerat i Thread.com, en digital stylingtjänst som väljer plagg att föreslå genom maskininlärning.

”Man ska enbart se produkter som man potentiellt är intresserad av. Målet är att demokratistera mode genom att alla ska kunna ha en egen personlig stylist.”

Det kanske mest uppseendeväckande med Colab är H&M:s samarbetspartners. Tree To Textile, som producerar tyg av trämassa i Skåne, är samägt med Ikea.

”Det är väldigt enkelt. Vi har båda intressen av att investera i mer hållbar textilproduktion”‚ säger Nanna Andersen.

H&M släppte också i vintras in Zalando, en av bolagets stora konkurrenter inom e-handel, som delägare i Ivyrevel.

”Vi har en öppen dialog mellan oss tre. Förhoppnignsvis leder det till att bolaget når sina mål.”

Podd: ”Därför möts Zalando och H&M i Kenzas bolag” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies