Hoppa till innehållet

H&M investerar fler miljoner i second hand-appen Sellpy

H&M-backade Sellpy räknar med att fyrfaldiga sin omsättning i år. Nu tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor från sina ägare.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.Foto: Press

Sellpy – vars affärsidé är att hämta begagnade prylar som folk vill bli av med, sälja dem på nätet och behålla omkring 40 procent av priset – växer fort.

I fjol omsatte bolaget 10 miljoner kronor med en förlust efter skatt på 1,5 Mkr. I år når bolaget inte lönsamhet, men omsättningen spås öka till 40 Mkr, enligt bolagets vd Michael Arnör.

”Vi tror att Sellpy som affärsidé skulle funka överallt där man köper mer grejer än vad man säljer”, säger han.

Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket.

Efter ha fått in H&M som investerare tidigare i år drygar Sellpy (NTL) nu ut kassan med ytterligare 10 Mkr. Det är de befintliga ägarna som skjuter till kapital, däribland H&M (NTL) och Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti (NTL) och Kristoffer Jeanson (NTL).

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Därmed har Sellpy tagit in sammanlagt 19 Mkr enligt Nordic Tech List.

”Vi ser definitivt inget värde i att ta in för mycket pengar. Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket. Vi är helt och hållet fokuserade på att bygga bolaget. Då är det väldigt tacksamt att ha haft intäkter från dag ett”, säger Michael Arnör.

Pengarna ska gå till att rekrytera, framförallt på utvecklingssidan där man avser att rekrytera fyra kodare till. Totalt sysselsätter Sellpy i dag 150 personer, dock inte alla på heltid.

Samtidigt dras bolaget med förseningar. Det tar bolaget i dag omkring 30 dagar från att det har tagit emot en vara för försäljning till att den ligger ute på nätauktion, enligt Michael Arnör. Bolagets mål är att den processen ska ta tio dagar.

”Vi ligger på ungefär samma tider som vi har gjort under ett halvår. Tiden har varit ganska konstant men vi hanterar betydligt större volymer. De senaste veckorna har vi börjat komma ikapp”, säger Michael Arnör.

Läs mer: Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden.

”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera