Hoppa till innehållet

H&M investerar i hans Malmöbolag

Malmöbolaget Pinmeto tar in fem miljoner kronor i en riktad nyemission, där klädjätten H&M:s investeringsarm Colab är den största investeraren.

Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.
Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.Foto: Patrik Olsson

Pinmeto har utvecklat en mjukvara som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier.

Bolaget har också tagit fram ett analysverktyg för fysiska butikskedjor som visar hur kunderna hittar till varje enskild butik från sökningar på de större sökmotorerna, karttjänsterna och sociala medierna.

Läs även: Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

”En utmaning som många kedjor har är att mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, sade Petter Palander, medgrundare av Pinmeto, när verktyget lanserades tidigare i år.

Med de här ägarna samlar vi kompetenser för att göra en global resa

Förutom grundarna finns bland annat Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX i ägarskaran. Nu får de sällskap av H&M Colab, som går in med 2,5 miljoner kronor i nyemissionen.

”Det här är en taktisk runda för att ge oss möjlighet att expandera kraftigare nästa år. Vi har haft en dialog med H&M ganska länge och arbetat med COS och Monki det senaste året, så Colab har följt oss med intresse under den tiden”, säger Daniel Melkersson, medgrundare och vd för Pinmeto.

De senaste åren har H&M börjat göra egna investeringar i techbolag genom investeringsarmen Colab. För ett år sedan berättade Björn Magnusson, chef för H&M Colab, att man investerat i sex bolag sedan 2013.

I portföljen finns svenska bolag som Wrapp (NTL), Sellpy (NTL) och Ivyrevel (NTL) samt brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder.

Läs även: H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

Bland investerarna i Pinmetos nyemission finns också Mincs tidigare vd Mårten Öbrink, Min Doktors tidigare ordförande Christian W Jansson och hans son Carl Jansson, Anders Berglund samt Henrik Schmidt, vd för bioteknikbolaget Tate & Lyle Oat Ingrediens. Henrik Schmidt går nu in som styrelseordförande i Pinmeto.

”Med de här ägarna samlar vi viktiga kompetenser för att göra en global resa”, säger Daniel Melkersson. 

Bland Pinmetos kunder finns förutom H&M bland annat OKQ8 och de flesta stora gymkedjor i Sverige. Tanken är enligt Daniel Melkersson att göra en internationell expansion under 2018.

”Vi vill expandera till våra kunders marknader och växa i vertikaler. Om vi har alla större gymkedjor i Sverige som kunder går vi ut till de stora internationella gymkedjorna med ett starkt case. Och ska vi ut globalt så är H&M en bra partner att ha vid sidan”, säger han.

I fjol trefaldigade Pinmeto sin omsättning till 5,9 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,1 miljoner kronor.

Pinmeto grundades 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson. Bolaget har 17 anställda.


Mer om H&M:s tech-investeringar i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/28miljardarer-h-m-snyastartup-avito-topptillnorthzone

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera