Pinmeto har utvecklat en mjukvara som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier.
Bolaget har också tagit fram ett analysverktyg för fysiska butikskedjor som visar hur kunderna hittar till varje enskild butik från sökningar på de större sökmotorerna, karttjänsterna och sociala medierna.
Läs även: Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar
”En utmaning som många kedjor har är att mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, sade Petter Palander, medgrundare av Pinmeto, när verktyget lanserades tidigare i år.
Med de här ägarna samlar vi kompetenser för att göra en global resa
Förutom grundarna finns bland annat Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX i ägarskaran. Nu får de sällskap av H&M Colab, som går in med 2,5 miljoner kronor i nyemissionen.
”Det här är en taktisk runda för att ge oss möjlighet att expandera kraftigare nästa år. Vi har haft en dialog med H&M ganska länge och arbetat med COS och Monki det senaste året, så Colab har följt oss med intresse under den tiden”, säger Daniel Melkersson, medgrundare och vd för Pinmeto.
De senaste åren har H&M börjat göra egna investeringar i techbolag genom investeringsarmen Colab. För ett år sedan berättade Björn Magnusson, chef för H&M Colab, att man investerat i sex bolag sedan 2013.
I portföljen finns svenska bolag som Wrapp (NTL), Sellpy (NTL) och Ivyrevel (NTL) samt brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder.
Läs även: H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup
Bland investerarna i Pinmetos nyemission finns också Mincs tidigare vd Mårten Öbrink, Min Doktors tidigare ordförande Christian W Jansson och hans son Carl Jansson, Anders Berglund samt Henrik Schmidt, vd för bioteknikbolaget Tate & Lyle Oat Ingrediens. Henrik Schmidt går nu in som styrelseordförande i Pinmeto.
”Med de här ägarna samlar vi viktiga kompetenser för att göra en global resa”, säger Daniel Melkersson.
Bland Pinmetos kunder finns förutom H&M bland annat OKQ8 och de flesta stora gymkedjor i Sverige. Tanken är enligt Daniel Melkersson att göra en internationell expansion under 2018.
”Vi vill expandera till våra kunders marknader och växa i vertikaler. Om vi har alla större gymkedjor i Sverige som kunder går vi ut till de stora internationella gymkedjorna med ett starkt case. Och ska vi ut globalt så är H&M en bra partner att ha vid sidan”, säger han.
I fjol trefaldigade Pinmeto sin omsättning till 5,9 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,1 miljoner kronor.
Pinmeto grundades 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson. Bolaget har 17 anställda.
Mer om H&M:s tech-investeringar i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/28miljardarer-h-m-snyastartup-avito-topptillnorthzone
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.