Annons

H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic. Foto: Oskar Omne
E-handlaren Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, fyller på kassan med ytterligare 5 Mkr från klädjätten H&M. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep, det “digitala modehuset” Ivyrevel (NTL). I sin nuvarande form påminner bolaget om en e-handlare, men enligt grundarna är planerna större än så.

I en intervju med Di Weekend berättade grundaren Dejan Subosic nyligen om planerna på att starta ett “tech lab”, för att utforska sätt att med teknikens hjälp bättra på distribution, skapa kollektioner eller göra intelligenta, uppkopplade plagg.

Ivyrevel, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M, som sedan dess äger en femtedel av bolaget.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fyller bolaget på kassan ytterligare, kan Di Digital avslöja. Det i form av ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr.

Vad pengarna ska användas till är oklart. Vid slutet av 2015 hade Ivyrevel drygt 16 Mkr kvar i bolagskassan.

En grundpelare i Ivyrevels verksamhet är delägaren Kenza Zouitens modeblogg, som med drygt 600 000 besökare varje vecka är Sveriges största i sin kategori.

I intervjun med Di Weekend tonade dock Dejan Subosic betydelsen av Kenzas blogg för den egna verksamheten.

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger han.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (NTL) har på senare tid seglat upp som en mycket aktiv investerare i den svenska startup-sektorn. I en stor kartläggning kunde Di Digital nyligen visa att han satsat minst 700 Mkr av sin privata förmögenhet i bolag som Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo och Design Online. 

Investeringen i Ivyrevel görs dock direkt genom H&M Fashion AB, som är ett dotterbolag till H&M Hennes & Mauritz AB. 

Di Digital har sökt Ivyrevels grundare för mer information.

Läs även: 

Foto: Izabelle Nordfjell

Kartläggning: Här är H&M-chefens dolda tech-imperium

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies