Hoppa till innehållet

H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

E-handlaren Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, fyller på kassan med ytterligare 5 Mkr från klädjätten H&M. 

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.Foto: Oskar Omne

För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep, det “digitala modehuset” Ivyrevel (NTL). I sin nuvarande form påminner bolaget om en e-handlare, men enligt grundarna är planerna större än så.

I en intervju med Di Weekend berättade grundaren Dejan Subosic nyligen om planerna på att starta ett “tech lab”, för att utforska sätt att med teknikens hjälp bättra på distribution, skapa kollektioner eller göra intelligenta, uppkopplade plagg.

Ivyrevel, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M, som sedan dess äger en femtedel av bolaget.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fyller bolaget på kassan ytterligare, kan Di Digital avslöja. Det i form av ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr.

Vad pengarna ska användas till är oklart. Vid slutet av 2015 hade Ivyrevel drygt 16 Mkr kvar i bolagskassan.

En grundpelare i Ivyrevels verksamhet är delägaren Kenza Zouitens modeblogg, som med drygt 600 000 besökare varje vecka är Sveriges största i sin kategori.

I intervjun med Di Weekend tonade dock Dejan Subosic betydelsen av Kenzas blogg för den egna verksamheten.

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger han.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (NTL) har på senare tid seglat upp som en mycket aktiv investerare i den svenska startup-sektorn. I en stor kartläggning kunde Di Digital nyligen visa att han satsat minst 700 Mkr av sin privata förmögenhet i bolag som Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo och Design Online. 

Investeringen i Ivyrevel görs dock direkt genom H&M Fashion AB, som är ett dotterbolag till H&M Hennes & Mauritz AB. 

Di Digital har sökt Ivyrevels grundare för mer information.

Läs även: 

Foto: Izabelle Nordfjell

Kartläggning: Här är H&M-chefens dolda tech-imperium

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera