Annons

H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook

H&M:s vd Karl-Johan Persson satsar på samma betallösning som Netflix och Spotify.
H&M:s vd Karl-Johan Persson satsar på samma betallösning som Netflix och Spotify. Foto: Henrik Montgomery/TT
H&M har inlett ett globalt samarbete med betalleverantören Adyen, kan Di Digital avslöja. Samarbetet ska föra samman handeln i fysiska butiker och på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det nederländska betalbolaget Adyen har gjort sig känt som leverantör av betallösningen till mängder av snabbväxande digitala företag som Uber, Spotify, Facebook och Netflix. Sedan tidigare arbetar de också med H&M-rivalen Inditex, ägaren av Zara.

Till skillnad från Inditex och de snabbväxande techbolagen har H&M haft det kämpigt med sin e-handel. Nu kan Di Digital avslöja att Adyen inlett ett samarbete med H&M som omfattar såväl fysiska butiker som e-handel samt bolagets marknadsplats Afound. 

”Vi har inlett ett globalt samarbete med H&M, det har vi aldrig avslöjat tidigare. Vi är live i butikerna i ett par länder i Europa samt e-handel på andra marknader”, säger Adyens vd och grundare Pieter van der Does när Di Digital träffar honom i Stockholm.

Vi ser många möjligheter att förenkla för H&M

Samarbetet mellan bolagen har pågått ett tag och Adyen sköter bland annat redan betalningarna på H&M:s marknadsplats Afound. Nu tar bolagen nästa steg och planerar att rulla ut Adyens betallösning globalt och i alla H&M:s vertikaler. 

”Vi skickar inte ut någon pressrelease när vi inleder ett samarbete. Normalt så kommunicerar vi när relationen med en handlare fungerar bra och vi är trygga med varandra”, säger Pieter van der Does.

Är det nödvändigt för ett bolag som H&M att ha en betallösning som kopplar samman butiker och e-handel för att lyckas i dag?

”Det är i alla fall väldigt effektivt för dem att göra på det sättet. Vi ser många möjligheter att förenkla för H&M. De kan ha samma betalterminaler i alla länder och koppla samman e-handeln med butikerna. Kunder i dag vill kunna handla online och lämna tillbaka i butik, de vill ha samma upplevelse både online och offline”, säger Pieter van der Does.  

Pieter van der Does, vd och grundare av Adyen.
Pieter van der Does, vd och grundare av Adyen. Foto: Jack Mikrut

Adyen väckte i somras stor uppståndelse. Först när de börsnoterades i Amsterdam och steg med över 100 procent på första handelsdagen. Sen när de vann över Paypal och tog över kontraktet som Ebays betallösning. Något som ansågs extra spektakulärt eftersom Paypal är en avknoppning av just Ebay.   

I Sverige brukar Adyen ibland kallas "Klarnas storebror". Bolagen startade båda 2006 och har periodvis arbetat med liknande betallösningar. 

Läs mer: Allt du behöver veta om Adyens succénotering 

Att Pieter van der Does för första gången på många år dyker upp i Stockholm har dock inte med Klarna att göra. En inplanerad lunch står på hans schema.  

Är det H&M du ska träffa?

”Det är en av de största återförsäljarna, låt oss nöja oss med det”, säger han med ett skratt.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer