Annons

H&M och Cristina Stenbeck investerar i digital skönhetstjänst

Cristina Stenbeck, H&M:s vd Karl Johan Persson samt Dashls två grundare Arbilina Nissan och Nina Akbari.
Cristina Stenbeck, H&M:s vd Karl Johan Persson samt Dashls två grundare Arbilina Nissan och Nina Akbari. Foto: Press och Di.
Cristina Stenbeck fortsätter att investera i uppstickare inom mode- och skönhetsbranschen. Tillsammans med klädjätten H&M blir hon ny delägare i den digitala bokningstjänsten Dashl – som tar in 13 miljoner kronor i nytt kapital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med målet att digitalisera skönhetsbranschen grundade Nina Akbari och Arbilina Nissan bokningsplattformen Dashl under 2016.

Tjänsten matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via Dashl kan kunderna se stylisternas verk och välja prisnivå, och därefter få en personlig rekommendation. Dessutom erbjuder Dashl bokningar till hemmet eller kontoret.

Nu får affärsidén stöd av välrenommerade aktörer på modemarknaden. Både klädjätten H&M och Cristina Stenbeck har valt att investera när Dashl tar in totalt 13 miljoner kronor i nytt kapital.

”Med hjälp av pengarna ska vi framöver fördubbla teamet, i dag är vi bara åtta anställda. Men vi ska också investera mer i teknik för att skräddarsy tjänsten för kunden. Genom att vara datadrivna kan vi personifiera Dashl ännu mer”, säger medgrundaren Arbilina Nissan.

H&M investerar i Dashl genom sin startupgren Colab, men bolagen har sedan tidigare ett samarbete. Sedan ungefär ett år tillbaka driver Dashl så kallade ”beauty bars”, som erbjuder fysiska skönhetsbehandlingar, i två av H&M:s butiker i Stockholm. En tredje ska lanseras till hösten i H&M:s flaggskeppsbutik vid Sergels torg.

”Vi ville testa att vara verksamma i en fysisk miljö, medan H&M fick en möjlighet att aktivera kunderna i sin butik. Många väljer ju annars att handla på nätet”, säger Arbilina Nissan.

Varför har H&M valt att även bli delägare i Dashl?

”De tycker att samarbetet hittills har skapat ett stort mervärde för konsumenterna. Med hjälp av oss kan H&M stärka sitt erbjudande på den växande skönhetsmarknaden – och på så sätt ligga i framkant gentemot andra handlare”, säger hon.

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i parfymbolag 

Genom Kinnevik har Cristina Stenbeck sedan tidigare ett engagemang i den tyska e-handelsjätten Zalando. På senare tid har hon även börjat investera i mode- och skönhetsstartups genom sitt privata ägarbolag Ameriana. 

”Vi kontaktade Cristina för ungefär sex månader sedan och träffades på vårt kontor. Hon blev då en kund hos Dashl och började använda våra tjänster ganska frekvent, speciellt inför olika event. Eftersom hon gillar tjänsten och oss valde hon att investera”, säger Arbilina Nissan.

I dagsläget är ungefär 400 stylister anknutna till Dashl. På konsumentsidan finns både privatpersoner och företag, som kan prenumererar på tjänsten och erbjuda skönhetsbehandlingar som en förmån till sina anställda.

Omsättningen under 2018 landade på 1,8 miljoner kronor, medan förlusten på sista raden blev 1,2 Mkr. 

”Bara under de tre senaste månaderna har våra intäkter femdubblats. Det beror på att vi har ökat vår synlighet, före det hade vi bara lagt 300 000 kronor på marknadsföring. Nu har vi 40 procent återkommande kunder månad till månad”, säger Arbilina Nissan.

Konkurrensen kommer främst från traditionella salonger, som kunden besöker eller ringer upp för att boka en tid. Det finns också sajter som samlar olika aktörer på skönhetsmarknaden, till exempel Hitta.se-ägda Bokadirekt.

Sedan tidigare har Dashl tagit in 4,5 Mkr i externt kapital. Bland de tidigare delägarna utmärker sig författaren Camilla Läckberg och pr-konsulten Christina Saliba, genom deras gemensamma bolag Invest In Her, och affärsängeln Peter Liljestrand.

Läs mer: Läckbergs bolag investerar i deras digitala skönhetstjänst 

Tjänsten är i dagsläget tillgänglig i Stockholm, Malmö och Göteborg. Planen är att påbörja en internationell expansion under 2020.

”Vi vill fortsätta stärka vår närvaro i de tre största städerna i Sverige, som faktiskt är en ganska tuff marknad att slå sig in på. Men det finns länder i Europa där befolkningen generellt lägger ännu mer pengar på skönhetsbehandlingar”, säger Arbilina Nissan.

Efter att ha genomfört ett förvärv i slutet på 2018 driver Dashl numera också en egen skönhetsakademi, som utbildar olika typer av stylister. Det bolaget omsatte i fjol 3 Mkr med ett resultat runt nollstrecket.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer