Hoppa till innehållet

H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne

Två av Sveriges tyngsta företag har i det tysta bildat bolaget Treetotextile i Skåne, kan Di Digital avslöja. Målet är att producera tyg av trämassa.

Ikea och H&M har tillsammans med en skånsk entreprenör bildat bolaget TreeToTexile.
Ikea och H&M har tillsammans med en skånsk entreprenör bildat bolaget TreeToTexile.Foto: TT

För tre år sedan bildades bolaget Treetotextile i den skånska orten Lomma. Syftet var att använda trämassa, eller cellulosa, för att tillverka textilfiber på ett miljövänligt sätt.

Så småningom skulle processen kommersialiseras.

”Efterfrågan på miljövänligt producerade textilfiber, med bas i förnyelsebar råvara från skog, fortsätter att öka”, skriver Treetotextile i den senaste årsredovisningen.

Vd för Treetotextile bolaget är Lars Stigsson, en kemist som har grundat flera bolag och bland annat undervisar vid Lunds universitet. Men han äger bara en tredjedel av bolaget.

Di Digital kan nu avslöja att bolagets två andra ägare är H&M och Ikea. Båda två har finansierat forskning på green tech-området tidigare men Treetotextile är det första bolaget de äger ihop.

... hållbart producerad textil med egenskaper som liknar bomull

Lars Stigsson avböjer att kommentera när Di Digital ringer upp. Ikea bekräftar dock investeringen.

”Cellulosa-materialet kommer att komma från ansvarsfullt efterhållna skogar”, skriver Ikeas pressavdelning i ett mejl till Di Digital.

”Kunderna kommer att dra nytta av hållbart producerad textil med egenskaper som liknar bomull”, fortsätter Ikea.

Läs mer: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen” 

Tillsammans har de tre ägarna investerat över 25 miljoner kronor i Treetotextile. Bolaget har hittills inte haft några intäkter.

H&M påpekar i ett mejl till Di Digital att projektet än så länge befinner sig i ett ”tidigt stadium”.

”Vi har ett långsiktigt perspektiv på alla investeringar, och med det här projektet där vi ingår tillsammans med IKEA, tror vi att vi kommer att kunna bidra till en mer hållbar framtida textilproduktion”, skriver H&M.

Tidigare har H&M:s startup-gren Colab investerat i brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder.

H&M har även investerat i flera svenska startupbolag. Nyligen gick modejätten in i Malmöbolaget Pinmeto (NTL), som hjälper fysiska butiker stärka sin närvaro i sociala medier.

I portföljen finns också second hand-tjänsten Sellpy (NTL), e-handlaren Ivyrevel (NTL) och rabatt-appen Wrapp (NTL).

Dessutom har H&M:s vd Karl-Johan Persson en egen portfölj med techbolag värd hundratals miljoner kronor.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera