Annons

H&M om avtalet: ”Klarna står för krediten”

Daniel Claesson är affärsutvecklingschef på H&M.
Daniel Claesson är affärsutvecklingschef på H&M. Foto: Press/TT
H&M och Klarna inleder ett helt nytt samarbete för mobila betalningar på 14 europeiska marknader. Avtalet är inte exklusivt, men Klarna kommer nu att stå för krediten till H&M:s kunder om de väljer att betala sin vara vid ett senare tillfälle.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

H&M blir ny delägare i Klarna. Klädjätten köper knappt 1 procent av aktierna i betaltjänstebolaget för 185 miljoner kronor i en riktad nyemission. 

Affären ska i första hand ses som ett fördjupat samarbete, snarare än en renodlad finansiell investering, enligt H&M:s affärsutvecklingschef Daniel Claesson.

”Det är ett kvitto på hur strategiskt viktigt vi värderar samarbetet. Tillsammans vill vi skapa något nytt och har skräddarsytt en lösning för H&M, i stället för att bara köpa Klarnas vanliga tjänster. Därmed blev det naturligt för oss att följa upp med en investering”, säger han.

Till en början är samarbetet begränsat till att Klarna ska hjälpa H&M att sköta betalningar genom sin app. I praktiken innebär det att kunderna kan handla på kredit både i den fysiska butiken och på nätet.

”Det är huvudfokus för samarbetet. Vi vill möjliggöra för kunden att handla utan att ha med sig sin plånbok – utan det räcker att med att denne har laddat ned H&M-appen. Då kan kunden handla både i butik och på nätet och välja att betala köpet vid ett senare tillfälle”, säger Daniel Claesson.

Läs mer: H&M blir ny delägare i Klarna – investerar 185 miljoner 

Appen är knuten till H&M:s kundklubb, som digitaliserades tidigare i år. Via appen kan kunderna hantera sina kvitton, förmåner och sitt digitala medlemskort. 

Möjligheten att samla alla sina köp på ett ställe och betala av allt vid ett tillfälle påminner i mångt och mycket om Klarnas egen konsumentapp, där köp från olika e-handlare samlas.

”Vi har tidigare erbjudit köp genom kredit och faktura via nätet, på egen hand. Men nu har vi tagit fram en unik lösning på marknaden som är helt och hållet digital och mobil”, säger Daniel Claesson. 

Inledningsvis kommer betalsättet att vara tillgängligt på 14 marknader i Europa, med start i Sverige och Storbritannien under 2019. Avtalet kan senare expandera till USA och Asien, heter det.

”Det är Klarna som kommer att stå för krediten till våra kunder”, säger Daniel Claesson.

Läs mer: Analytiker: Klarna-affären kan sänka lönsamheten i H&M:s e-handel 

I mitten på september kunde Di Digital rapportera att H&M även inlett ett globalt betalsamarbete med den nederländska börsraketen Adyen. 

Daniel Claesson vill inte kommentera Adyen-affären specifikt, men understryker att H&M:s avtal med Klarna inte är exklusivt på de berörda marknaderna.

”Vi kommer så klart att fortsatt erbjuda andra betalsätt, så som kreditkort. Där är Paypal en naturlig partner, men även andra lokala spelare som är starka runtom i världen”, säger Daniel Claesson.

Även den så kallade efterköpsprocessen ska förenklas i och med Klarna-samarbetet, enligt Daniel Claesson. Det innebär att klädjätten till exempel väntar med att skicka ut fakturan om en kund bestämt sig för att returnera varan.

Klarna har avböjt att kommentera samarbetet och investeringen.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies