Annons

H&M storsatsar på svenska Blocket-utmanaren – ägare säljer

Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.
Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen. Foto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)
H&M har investerat ytterligare 40 miljoner kronor i det svenska startupbolaget Sellpy som säljer begagnat på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan 2015 har H&M genom sin investeringsgren Co Lab investerat 50 miljoner kronor i den svenska andrahandsplattformen Sellpy.

Nu har klädjätten investerat ytterligare 40 miljoner kronor i Sellpy och köpt aktier för 92 miljoner kronor från andra ägare.

Dessutom aviserar H&M att man i två omgångar, ”inom några år”, ska investera ytterligare 60 miljoner kronor i bolaget.

Det framgår av ett pressmeddelande.

”Vi fortsätter att investera i Sellpy för att vi tror starkt på bolaget och grundarna. Sellpy har en unik cirkulär affärsmodell, som rimmar perfekt med H&M-gruppens vision att bli 'helt cirkulära'”, säger Nanna Andersson, som leder Co Lab, i ett uttalande.

Genom investeringarna kommer H&M äga omkring 74 procent av Sellpy.

I ett eget pressmeddelande skriver företagsinkubatorn Sting att de säljer sin aktier.

Sellpys affärsidé är att göra det enklare att sälja gamla klädesplagg eller felköp från nätet. Till konkurrenterna hör klassiska köp- och säljsajter som Blocket och Tradera.

Under 2018 steg Sellpys omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor. Bolaget gjorde samtidigt en förlust på knappt 16 Mkr i fjol, vilket var något högre än under 2017. 

Läs mer: De har H&M som delägare – drar in över 100 miljoner på gamla kläder 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies