Annons

H&M sent inne på Alibabas plattform

Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Karl-Johan Persson, vd för H&M. Foto: Henrik Montgomery/TT
På fredagen meddelade H&M att de utökar sitt samarbete med Alibaba och lanserar H&M och H&M Home på e-handelsjättens plattform Tmall. H&M är dock inte den första modejätten som gör entré på Tmall utan Inditex lanserade sitt samarbete redan 2014. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Samtidigt som modejätten H&M:s svaga försäljningssiffror fick aktien att rasa med omkring 14 procent meddelade H&M på fredagen att man utökar sitt samarbete med den kinesiska e-handelskoncernen Alibaba. 

Mer konkret innebär detta att både H&M-varumärket och H&M Home kommer öppna på e-handelsplattformen Tmall, där H&M:s varumärke Monki funnits sedan mars 2016, under våren 2018.

”Vi är väldigt glada över att kunna göra H&M ännu mer tillgängligt i Kina. Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Budbee ska hjälpa H&M med e-handeln 

I dagsläget omsätter H&M-gruppen omkring 11 miljarder kronor i Kina i drygt 500 fysiska butiker och online. 

Enligt marknadsanalysföretaget Emarketer stod Tmall för 51,3 procent av detaljhandeln på nätet i Kina under det andra kvartalet 2017. 

Flera modejättar har redan butiker på Tmall, där handeln ofta sköts ihop med en kinesisk partner med bättre insyn i den kinesiska e-handelstraditionen.

Nike och Burberry har båda egna butiker på Tmall och H&M-konkurrenten Inditex, som står bakom klädjätten Zara, lanserade sitt samarbete med plattformen 2014.

H&M:s japanska konkurrent Uniqlo har funnits på Tmall sedan 2009.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies