Hoppa till innehållet

H&M sent inne på Alibabas plattform

På fredagen meddelade H&M att de utökar sitt samarbete med Alibaba och lanserar H&M och H&M Home på e-handelsjättens plattform Tmall. H&M är dock inte den första modejätten som gör entré på Tmall utan Inditex lanserade sitt samarbete redan 2014. 

Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Karl-Johan Persson, vd för H&M.Foto: Henrik Montgomery/TT

Samtidigt som modejätten H&M:s svaga försäljningssiffror fick aktien att rasa med omkring 14 procent meddelade H&M på fredagen att man utökar sitt samarbete med den kinesiska e-handelskoncernen Alibaba. 

Mer konkret innebär detta att både H&M-varumärket och H&M Home kommer öppna på e-handelsplattformen Tmall, där H&M:s varumärke Monki funnits sedan mars 2016, under våren 2018.

”Vi är väldigt glada över att kunna göra H&M ännu mer tillgängligt i Kina. Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Budbee ska hjälpa H&M med e-handeln 

I dagsläget omsätter H&M-gruppen omkring 11 miljarder kronor i Kina i drygt 500 fysiska butiker och online. 

Enligt marknadsanalysföretaget Emarketer stod Tmall för 51,3 procent av detaljhandeln på nätet i Kina under det andra kvartalet 2017. 

Flera modejättar har redan butiker på Tmall, där handeln ofta sköts ihop med en kinesisk partner med bättre insyn i den kinesiska e-handelstraditionen.

Nike och Burberry har båda egna butiker på Tmall och H&M-konkurrenten Inditex, som står bakom klädjätten Zara, lanserade sitt samarbete med plattformen 2014.

H&M:s japanska konkurrent Uniqlo har funnits på Tmall sedan 2009.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera