Annons

H&M-stjärna ska lyfta storsatsande Looklet

Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.
Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida. Foto: Looklet
H&M:s tidigare digitalchef Jordan Nasser blir varumärkeschef på sin förra underleverantör Looklet, med digitala fotomodeller för e-handeln. Bolaget storsatsar och antalet anställda har ökat från 30 till 80 de senaste två åren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jordan Nassers flyttade till Stockholm från New York 2008 och arbetade med alla H&M:s digitala kanaler fram till 2014. Nu, efter 15 år på H&M och två sabbatsår, tar han över som global marknadsföringschef på sin förre underleverantör, startupbolaget Looklet i Stockholm.

Looklet (NTL) startades 2009 och har utvecklat en hård- och mjukvarulösning som skapar virtuella fotomodeller av en kombination av äkta fotografier och digital bildbearbetning.

Resultatet är att e-butiker som Zalando kan låta sina plagg fotograferas på skyltdockor, men visas upp som om de bars av äkta modeller. Verktyget kan jämföras med klippdockor, och gör det enkelt för bolag att lägga ut tusentals plagg i sina e-butiker på några dagar, utan att behöva boka in riktiga modeplåtningar.

Vi skrev på med fem stora kunder under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt

”Jag ser fram emot att göra Looklet till ett riktigt varumärke med en unik look för våra modeller”, säger Jordan Nasser.

Det var han som 2009 initierade samarbetet mellan H&M och Looklet, ett samarbete som varade till 2013. Looklet skapade ursprungligen en interaktiv styling studio på H&M och expanderade verktyget till H&M:s globala e-handelsteam.

År 2012 omsatte Looklet 42 Mkr med en vinst på närmare 3 Mkr. Men sedan dess har bolaget vacklat något. Under 2014 var omsättningen 21 Mkr med en förlust på drygt 4 Mkr, enligt siffror från bolaget.

uQ5y8mfDEvk

Ovan: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.

Men nu är tillväxten tillbaka, enligt Jordan Nasser. Han uppger att omsättningen var närmare 39 Mkr i fjol. Samtidigt var förlusten hela 22 Mkr.

”Vi skrev på med fem stora kunder i USA och Kanada under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt. Antalet bildbehandlingar har redan gått från 3 500 till 5 000 per dag”, säger han.

De fem kunderna i fråga är Hudson's Bay, Lord & Taylor, Saks 5th Avenue, Saks Off 5th och Gilt Groupe.

Jordan Nasser beskriver att tekniken har utvecklats enormt de senaste åren. I dag kan modellerna (och därmed plaggen) roteras, beskådas från olika vinklar och draperas i flera lager av kläder.

Men satsningarna har sitt pris. De senaste två åren har antalet medarbetare ökat från 30 till cirka 80 personer, vilket givetvis kostar pengar.

Looklet har tidigare jobbat med en kombination av tech- och modeföretag som H&M, Zalando, Oracle, King, och Boston Consulting Group.

Bolaget har sedan 2014 franska e-handelsjätten Vente-privee som majoritetsägare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies