Hoppa till innehållet

H&M värvar visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen

Christopher Wylie blev en världskändis när han avslöjade den största skandalen i Facebooks historia. Nu har visselblåsaren anställts av den svenska modejätten H&M.

Christopher Wylie och H&M:s vd Karl-Johan Persson
Christopher Wylie och H&M:s vd Karl-Johan PerssonFoto: TT.

Våren 2018 drabbades Facebook av den största skandalen hittills i bolagets historia. Personlig information om 85 miljoner Facebook-användare hade kommit i analysfirman Cambridge Analyticas ägo utan deras tillåtelse.

Informationen användes sedan bland annat för att påverka det amerikanska valet 2016, då Donald Trump valdes till president, och i brexit-kampanjen tidigare samma år.

Till slut fick kanadensaren Christopher Wylie, en tidigare Cambridge Analytica-anställd, nog och delade med sig av hemligheten till omvärlden. Det ledde senare fram till att Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg fick stå till svars i förhör med den amerikanska senaten.

Nu har visselblåsaren anställts av svenska H&M HM B +1,51%Dagens utveckling på konsultbasis. Christopher Wylie kommer att bedriva forskning och utveckling med fokus på artificiell intelligens, AI, för modejättens räkning.

”Hans roll är 'research director' med fokus på att stärka H&M-gruppens kompetens inom konsument-, produkt- och marknadsanalys”, skriver Ulrika Isaksson, presskontakt på H&M-gruppen, i ett mejl till Di Digital.

Det innebär mer konkret att Christopher Wylie ska vara med och utveckla olika verktyg som förutser hur bra en viss produkt kommer att sälja på marknaden, för att undvika onödiga överskott i lagren. 

Svinnet inom klädindustrin påverkar som bekant både miljön och H&M:s finanser negativt.

Läs mer: Visselblåsaren: Så påverkade Cambridge Analytica de politiska vindarna i USA inför valet 

Han berättade först själv om sin nya roll på H&M i poddcasten "Perspektiv", som drivs av journalisten Per Grankvist.

”Modeindustrin har blivit medveten om vad data kan tillföra senare än finansbranschen. Men jag vet att bolagen är ivriga att ta kunskapen till sig, och testa för att förbättra saker”, säger Christopher Wylie i avsnittet.

Christopher Wylie ska dessutom stödja H&M:s arbete inom hållbar och etisk användning av artificiell intelligens, uppger bolaget.

”Vi är glada över rekryteringen av Christopher Wylie och den expertis han kan tillföra H&M-gruppen”‚ skriver Ulrika Isaksson till Di Digital.

Läs mer: Zuckerberg bad om ursäkt – igen 

Mark Zuckerberg kallades till förhör med den amerikanska senaten i april – i kölvattnet av Cambridge Analytica-avslöjandet.
Mark Zuckerberg kallades till förhör med den amerikanska senaten i april – i kölvattnet av Cambridge Analytica-avslöjandet.Foto: Alex Brandon
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera