Annons

H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

Nanna Andersen, chef på H&M:s investeringsgren Colab.
Nanna Andersen, chef på H&M:s investeringsgren Colab. Foto: Petronelle Halvorsen
Di Digital har knäppt upp H&M:s bolagsportfölj och kikat på innehaven som ska framtidssäkra klädjätten. ”I vår bransch måste man förändra sig själv och vi försöker göra det genom entreprenörerna”, säger Nanna Andersen, chef för H&M:s investeringsgren, i en exklusiv intervju.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För ett och ett halvt år sedan hade H&M:s investeringsgren Colab skjutit till en kvarts miljard kronor till ett tiotal startupbolag. Nu har det ökat till ”omkring 700 miljoner kronor” och 15 innehav, konstaterar Nanna Andersen som leder H&M:s Colab.

”Vi är väldigt nöjda än så länge med vad vi fått ut i kunskap och med portföljens värdeutveckling”, säger hon till Di Digital.

De 15 teknikorienterade bolagen angränsar på olika sätt till klädjättens verksamhet. Tre exempel är second hand-sajten Sellpy, där kunderna kan sälja gamla kläder, ”AI-skräddaren” Thread och Treetotextile som gör tyg av trämassa (se hela listan längst ned i artikeln).

Tanken är att bolagen i Colabs portfölj ska vara en sorts känselspröt som fångar upp trender i omvärlden. 

De senaste åren har modebranschen ansatts från flera håll, vilket har påverkat inte minst H&M:s lönsamhet och aktiekurs. Sociala medier och e-handeln har förändrat kundernas beteende. Samtidigt har hållbarhetsfrågan allt mer hamnat i första rummet, såväl för kunder som för bolagsstyrelser.

Investeringarna i startupbolag kompletterar H&M:s eget innovationsarbete, menar Nanna Andersen:

”I vår bransch måste man förändra sig själv och vi försöker göra det genom entreprenörerna. De är ofta steget före, ser vad som ska ske och prövar nytt. Det gör att H&M-gruppen kan testa nya affärsmodeller eller andra innovationer ute i butikerna och på sajten.”

Läs även: Telia investerar Spotify-miljarder i nya startups

Colab har ingen fond och har inte avsatt någon exakt summa för sina investeringar. Sedan starten 2015 har investeringsgrenen träffat ungefär 1 000 entreprenörer.

För att hamna på radarn ska bolagen vara kopplade till något av tre områden:

* Hållbart mode. 

H&M-gruppen har som mål att alla material ska vara återvunna eller hållbart framtagna 2030. 

”Där är Colab en viktig pusselbit. Vi investerar tidigt i den typen av innovation som krävs för att kunna nå målen och förändra industrin”, säger Nanna Andersen.

Till den här gruppen av bolag räknas bland annat svenska Renewcell, som tar fram nya fibrer från gamla plagg.

Läs mer om Renewcell: Återvunnen klänning ska ta H&M:s svenska framtidshopp ut i världen

* Innovativa affärsmodeller. 

”Här handlar det bland annat om att förstå hur kunderna vill handla mode i framtiden”, säger Nanna Andersen och tar upp second hand-sajten Sellpy som ett exempel.

Läs även: H&M storsatsar på svenska Blocket-utmanaren – Sellpy

* Det tredje området är vad Colab internt kallar för ”enablers”.

”Här menar vi verktyg eller lösningar som kan möjliggöra ett bättre kunderbjudande eller förbättra vår verksamhet”, säger Nanna Andersen och lyfter fram den digitala svenska skönhetstjänsten Dashl som ett exempel.

Läs även: H&M och Cristina Stenbeck investerar i digital skönhetstjänst

Nina Akbari, en av Dashls grundare, pitchar på Di Digitals event Female Founders 2017.
Nina Akbari, en av Dashls grundare, pitchar på Di Digitals event Female Founders 2017. Foto: Jonas Eng

Investeringarna är en del av H&M-gruppens tillväxtstrategi, men som Nanna Andersen ser det är avkastningen i form av kunskap det viktigaste målet.

Hon tar upp second hand-sajten Sellpy, där Colab investerade första gången 2015, som ett exempel.

”Då tyckte vi att second hand var ett spännande område. I dag är ju det bekräftat när vi ser hur snabbväxande kategorin är i vår bransch. De har lärt oss om och bidragit till en cirkulär affärsmodell så att produkter kan få nytt liv”, säger hon.

Colabs målsättning är att vara minoritetsägare i bolagen. Men just Sellpy är ett undantag. Där är Colab sedan i fjol 70-procentig ägare efter att i omgångar ha pytsat in drygt 180 miljoner kronor.

”Det var inte satt från början, utan det har utkristalliserat sig. Vi såg ett stort strategiskt värde i att jobba närmare dem”, säger Nanna Andersen.

Nanna Andersen, chef på H&M:s investeringsgren Colab
Nanna Andersen, chef på H&M:s investeringsgren Colab Foto: Petronelle Halvorsen

Och hur har ni bidragit till Sellpy?

”Det kan handla om något så enkelt som att vi agerar telefonväxel och att de får hjälp av någon av våra logistikchefer”, säger hon och tar också upp att Sellpy samarbetar med klädjättens outlet Afound och H&M-varumärket And Other Stories.

Den amerikanska näthandeln Aday och deras täta relation med sina kunder är ett annat portföljbolag som har inspirerat H&M-gruppen, enligt Nanna Andersen.

”De blandade in kunderna och var helt digitala från start. Dessutom har de helt gått ifrån trender och jobbar exempelvis bara med vissa färger som ska kunna leva säsong efter säsong”, säger hon.

Läs även: Ökar med 50 procent – här är Karl-Johan Perssons privata miljardportfölj

Hör mer om företags riskkapitalsatsningar i senaste Digitalpodden:

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer