H&M:s e-handel växer snabbt – ska utöka på 70 marknader
H&M:s e-handel växer snabbt – ska utöka på 70 marknader
H&M:s rapport för det tredje kvartalet slog analytikernas förväntningar. Både vinsten och marginalen var över estimaten.
Läs mer: Stark rapport från H&M - vinst och marginal över förväntan
En sak som har intresserat aktieägarna de senaste åren är den butikstunga modejättens satsning på näthandel.
Kedjans totala försäljningsökning under kvartalet uppgick till 12 procent i kronor räknat och 8 procent i lokala valutor. I sitt vd-ord lyfte Karl-Johan Persson fram att e-handeln växer snabbt.
”Försäljningstillväxten drevs både av butikerna och online, med en mycket stark ökning i onlineförsäljning på 30 procent i kronor och 25 procent i lokala valutor”, skriver han.
Dessutom utlovade Karl-Johan Persson fortsatta satsningar på att öka och bredda onlineerbjudandet.
”Genom våra fortsätta investeringar i teknik och logistikkedjan planerar vi senare i år att erbjuda våra kunder möjligheten att handla online från Cos, Weekday, Monki, & Other Stories och Arket på upp till eller mer än 70 nya marknader”, skriver han i vd-ordet.
I dagsläget finns Cos online på 22 marknader, Arket, Monki och Weekday på 19 & Other Stories på 16.
Så sent som i slutet av september lanserade H&M e-handel i Thailand. Det innebär att H&M nu säljer online på 50 av sina 73 marknader.
I rapporten lyftes även fram att H&M:s mottagande på den indiska e-handelsplattformen Myntra efter lanseringen i augusti varit över förväntan.