Annons

H&M:s e-handel växer snabbt – ska utöka på 70 marknader

H&M:s e-handel växer snabbt och nu ska klädjätten lansera varumärken som Cos och Weekday på flera nya onlinemarknader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

H&M:s rapport för det tredje kvartalet slog analytikernas förväntningar. Både vinsten och marginalen var över estimaten.

Läs mer: Stark rapport från H&M - vinst och marginal över förväntan 

En sak som har intresserat aktieägarna de senaste åren är den butikstunga modejättens satsning på näthandel.

Kedjans totala försäljningsökning under kvartalet uppgick till 12 procent i kronor räknat och 8 procent i lokala valutor. I sitt vd-ord lyfte Karl-Johan Persson fram att e-handeln växer snabbt.

”Försäljningstillväxten drevs både av butikerna och online, med en mycket stark ökning i onlineförsäljning på 30 procent i kronor och 25 procent i lokala valutor”, skriver han.

Dessutom utlovade Karl-Johan Persson fortsatta satsningar på att öka och bredda onlineerbjudandet.

”Genom våra fortsätta investeringar i teknik och logistikkedjan planerar vi senare i år att erbjuda våra kunder möjligheten att handla online från Cos, Weekday, Monki, & Other Stories och Arket på upp till eller mer än 70 nya marknader”, skriver han i vd-ordet.

I dagsläget finns Cos online på 22 marknader, Arket, Monki och Weekday på 19 & Other Stories på 16.

Så sent som i slutet av september lanserade H&M e-handel i Thailand. Det innebär att H&M nu säljer online på 50 av sina 73 marknader.

I rapporten lyftes även fram att H&M:s mottagande på den indiska e-handelsplattformen Myntra efter lanseringen i augusti varit över förväntan.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer