Hoppa till innehållet

H&M:s e-handel växer snabbt – ska utöka på 70 marknader

H&M:s e-handel växer snabbt och nu ska klädjätten lansera varumärken som Cos och Weekday på flera nya onlinemarknader.

H&M:s rapport för det tredje kvartalet slog analytikernas förväntningar. Både vinsten och marginalen var över estimaten.

Läs mer: Stark rapport från H&M - vinst och marginal över förväntan 

En sak som har intresserat aktieägarna de senaste åren är den butikstunga modejättens satsning på näthandel.

Kedjans totala försäljningsökning under kvartalet uppgick till 12 procent i kronor räknat och 8 procent i lokala valutor. I sitt vd-ord lyfte Karl-Johan Persson fram att e-handeln växer snabbt.

”Försäljningstillväxten drevs både av butikerna och online, med en mycket stark ökning i onlineförsäljning på 30 procent i kronor och 25 procent i lokala valutor”, skriver han.

Dessutom utlovade Karl-Johan Persson fortsatta satsningar på att öka och bredda onlineerbjudandet.

”Genom våra fortsätta investeringar i teknik och logistikkedjan planerar vi senare i år att erbjuda våra kunder möjligheten att handla online från Cos, Weekday, Monki, & Other Stories och Arket på upp till eller mer än 70 nya marknader”, skriver han i vd-ordet.

I dagsläget finns Cos online på 22 marknader, Arket, Monki och Weekday på 19 & Other Stories på 16.

Så sent som i slutet av september lanserade H&M e-handel i Thailand. Det innebär att H&M nu säljer online på 50 av sina 73 marknader.

I rapporten lyftes även fram att H&M:s mottagande på den indiska e-handelsplattformen Myntra efter lanseringen i augusti varit över förväntan.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera