Hoppa till innehållet

H&M:s fiktiva startup ska lyfta kvinnliga grundare: ”Enorm potential”

H&M Foundation och den humanitära organisationen Care har skickat brev till 100 investerare för att uppmärksamma dem på en investeringsmöjlighet värd över 3 000 miljarder kronor per år.

3 procent av investerat kapital i USA under 2019 gick till bolag grundade av kvinnor.
3 procent av investerat kapital i USA under 2019 gick till bolag grundade av kvinnor.

Lika kapital på lika villkor. Det vill H&M Foundation, stiftelsen som finansieras av H&M-familjen med Stefan Persson i spetsen, lyfta fram som en av de viktigaste frågorna för att nå FN:s globala hållbarhetsmål till år 2030. 

För att klä investeringsgapet mellan kvinnor och män i en kostym har stiftelsen, tillsammans med den globala humanitära organisationen Care, använt sig av det fiktiva startup-bolaget Unfounded Ltd. Det är enligt dem en metafor värd 330 miljarder dollar, motsvarande över 3 000 miljarder kronor, i investeringspotential per år.

”Unfounded Ltd är världens outnyttjade kvinnliga entreprenörskraft paketerat som en startup i behov av finansiering”, säger H&M Foundations chef Diana Amini till Di Digital.

I förra veckan skickade H&M Foundation och Care ut ett brev till 100 investerare med en pitch om Unfounded. Namnen har man hämtat från Forbes Midas-lista, där de 100 främsta investerarna inom tech och life science i världen rankas. Den innehåller namn som Neil Schen från Sequoia Capital China och den okrönta internetdrottningen Mary Meeker.

Läs även: Di Digital ökar fokus på kvinnliga företagare – tar steget över till San Francisco

Svaren har redan börjat trilla in, och tanken är att bjuda in investerarna till ett rundabordssamtal i New York i samband med internationella kvinnodagen.

I brevet presenteras marknaden för Unfounded Ltd som undervärderad och underfinansierad. I USA står investeringar i bolag grundade av kvinnor för knappt 3 procent under 2019, enligt analysbolaget Pitchbook. I Sverige är siffran ännu lägre – en procent enligt Di Digitals senaste granskning för 2018.

Diana Amini är global chef för H&M Foundation och leder ett team på 11 personer som sitter i Stockholm.
Diana Amini är global chef för H&M Foundation och leder ett team på 11 personer som sitter i Stockholm.

”Det här är det största hindret för kvinnliga entreprenörer, och det har inte hänt jättemycket de senaste tio åren”, säger Diana Amini.

Läs också: Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet

H&M Foundation har lagt ihop siffror från olika källor och kommit fram till att det är 31 procent lägre risk att investera i bolag grundade av kvinnor. Att kvinnor tjänar 47 cent mer per investerad dollar. Och att den interna avkastningen i bolagen är 4,3 procent högre.

”Det handlar inte bara om att göra gott, utan för att det är en bra investering och en enorm potential som investerare går miste om. Det finns heller inget motsatsförhållande gentemot män”, säger Diana Amini.

Till det läggs till nya jobbmöjligheter, större jämställdhet och global tillväxt. En undersökning från UNSGSA, FN:s sekreterare för finansiell inkludering och utveckling, visar att 4 av 5 kvinnliga entreprenörer i utvecklingsländer helt eller delvis saknar det kapital de skulle behöva. 

Glappet mellan hur mycket kapital som behövs och det finns tillgängligt för kvinnor globalt uppgår till 1 700 miljarder dollar, enligt Världsbanken.

Det handlar inte bara om att göra gott.

”Det här är ett problem för kvinnor och individer, men också för samhället och FN:s hållbarhetsmål om vi inte löser finansieringen för kvinnor”, säger Diana Amini.

De möjliga effekterna av en förändring har H&M Foundation och Care sammanställt i en rapport, som också innehåller praktiska tips och strategier för investerare och banker kan arbeta med frågan. Det handlar till exempel om att vara medveten om risken att vara partisk och att ta hänsyn till att kvinnor ofta är mer konservativa i sina beräkningar. Och om att vara en förebild.

Stiftelsen och Care har sedan 2014 ett globalt program för att stärka kvinnligt företagande. Inom det har man har till exempel stöttat 5 000 kvinnliga företagare i Etiopien med bland annat mikrofinansering, som har ökat deras inkomst med i snitt 500 procent.

2017 tog man också ett liknande initiativ som Unfunded med ”Foundation 500” – en lista med 500 kvinnor från 11 utvecklingsländer. Det var ett svar på Fortune 500-listan som endast då hade med 5,4 procent kvinnliga företagsledare.

H&M Foundation är en global stiftelse som grundades 2013 och hittills har fått 1,5 miljarder kronor av H&M-familjen. Diana Amini menar att den är frikopplad från den affärsmässiga delen av verksamheten på H&M, men att man försöker hitta synergier där bolaget och stiftelsen kan bidra till samma fråga men med olika ansvar och utgångspunkt.

Läs också: Norrsken reser miljardfond för att lösa samhällsproblem – utmanar investerare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera