Annons

H&M:s nya app ska göra kunderna till försäljare

Foto: Rebecka Rynefelt
Klädjätten har kritiserats för att ligga efter i e-handelsracet. Men med sin nya app vill H&M bli ”en omnikanalupplevelse” för kunden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Räkna inte ut den fysiska butiken. Det säger Daniel Claesson, affärsutvecklingschef på H&M och ansvarig för utvecklingen av klädbolagets nya AI-app, i samband med Di:s konferens Retail på torsdagen.

”Många rena e-handlare skulle nog gärna ha lokaler på toppadresser. Man kan aldrig återskapa butikskänslan i en telefon. Men det måste finnas anledning att besöka butiken.”

Ett sätt att locka kunder in i en fysisk butik är att skicka personliga pushar när det sparade favoritplagget finns i närliggande butik. 

Dagens kunder har egentligen tre roller: konsument, konsumentupplysare och marknadsförare. Enligt H&M:s kundundersökningar litar dagens konsumenter på varandras omdömen mer än tidigare. 

Läs mer: Karl-Johan Perssons privata techportfölj spränger miljardvallen 

I appen kan kunderna recensera plaggens kvalitet och passform. Appen informerar även om tillverkningsprocessen, leveranskedja och klimatavtryck. 

Ett annat sätt att ta fasta på tilliten mellan konsumenter är att låta kunder och personal marknadsföra produkterna på sociala medier, genom hashtaggarna #hmstylfam och #hmxme. Sedan ett tag tillbaka är det dessutom möjligt att sälja varor direkt på Instagram.

Det här är alla tydliga bevis på att gränsen mellan försäljning och marknadsföring suddas ut, menar Daniel Claesson. Framöver kommer AI kunna hjälpa bolaget att tolka trender och planera produktionen.

Läs mer: Samarbetet med Klarna hotar sänka lönsamheten i H&M:s e-handel 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies