Sedan 2015 har H&M HM B +0,83%Dagens utveckling investerat drygt 182 miljoner kronor i den svenska andrahandsplattformen Sellpy. Senaste tillskottet kom i förra veckan – då klädjätten även meddelade att de ska pytsa in ytterligare 60 Mkr i bolaget de närmaste åren.
Genom investeringarna kommer H&M att äga omkring 74 procent av Sellpy.
Läs även: H&M storsatsar på svenska Blocket-utmanaren
Sellpys affärsidé är att göra det enklare att sälja gamla klädesplagg eller felköp från nätet. Till konkurrenterna hör klassiska köp- och säljsajter som Blocket och Tradera. Till skillnad från att sälja via dessa krävs det mindre handpåläggning att sälja på Sellpy, men det man slipper i ansträngning betalar man genom att dela vinsten med bolaget.
Nu lanserar bolaget en ny säljtjänst – som de menar är ett led i arbetet med att införa en cirkulär affärsmodell.
I praktiken innebär det att den som har köpt en vara på Sellpy kommer att kunna lägga ut varan till försäljning igen utan att skicka in den till bolaget. Sellpy kommer att sköta bland annat produktbeskrivningen, fraktbokningen och kontakt med köparen.
”Vi tror absolut att det här kommer lyfta vår försäljning och göra utbudet av kvalitetssäkrad second hand på sajten större än vad som finns kanske någon annanstans”, säger Gustav Wessman, marknadsföringschef på Sellpy.
När en vara säljs för första gången på Sellpy tar bolaget ungefär ungefär 60 procent av försäljningsvärdet på varan. Med den nya cirkulära tjänsten kommer de istället ta 20 procent.
”Det här innebär att vi ökar vårt lager. I dagsläget har vi ungefär 350 000 unika varor till försäljning. Nu möjliggör vi att man potentiellt kan handla bland ytterligare 4 miljoner varor, alltså de som vi tidigare har sålt”, säger Gustav Wessman.
Om varorna inte går genom er – hur vet man som köpare att de är i rimligt skick?
”Den som säljer får ta en egen bild för att visa vilket skick varan är i. Skulle varans skick ha ändrats så kan säljaren ange det och om det uppstår några meningsskiljaktigheter mellan köparen och säljaren reder vi ut det.”
Under 2018 steg Sellpys omsättning med nästan 40 procent till 123 miljoner kronor.
Bolaget gjorde samtidigt en förlust på knappt 16 Mkr i fjol, vilket var något högre än under 2017.