Hoppa till innehållet

H&M:s svenska Blocket-utmanare får ny säljmodell

Klädjätten H&M mångmiljonsatsar på andrahandssajten Sellpy – som nu lanserar en ny tjänst som låter kunderna återsälja sina tidigare köp.

Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.
Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.Foto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Sedan 2015 har H&M HM B +0,83%Dagens utveckling investerat drygt 182 miljoner kronor i den svenska andrahandsplattformen Sellpy. Senaste tillskottet kom i förra veckan – då klädjätten även meddelade att de ska pytsa in ytterligare 60 Mkr i bolaget de närmaste åren.

Genom investeringarna kommer H&M att äga omkring 74 procent av Sellpy.

Läs även: H&M storsatsar på svenska Blocket-utmanaren

Sellpys affärsidé är att göra det enklare att sälja gamla klädesplagg eller felköp från nätet. Till konkurrenterna hör klassiska köp- och säljsajter som Blocket och Tradera. Till skillnad från att sälja via dessa krävs det mindre handpåläggning att sälja på Sellpy, men det man slipper i ansträngning betalar man genom att dela vinsten med bolaget.

Nu lanserar bolaget en ny säljtjänst – som de menar är ett led i arbetet med att införa en cirkulär affärsmodell.

I praktiken innebär det att den som har köpt en vara på Sellpy kommer att kunna lägga ut varan till försäljning igen utan att skicka in den till bolaget. Sellpy kommer att sköta bland annat produktbeskrivningen, fraktbokningen och kontakt med köparen.

”Vi tror absolut att det här kommer lyfta vår försäljning och göra utbudet av kvalitetssäkrad second hand på sajten större än vad som finns kanske någon annanstans”, säger Gustav Wessman, marknadsföringschef på Sellpy.

När en vara säljs för första gången på Sellpy tar bolaget ungefär ungefär 60 procent av försäljningsvärdet på varan. Med den nya cirkulära tjänsten kommer de istället ta 20 procent.

”Det här innebär att vi ökar vårt lager. I dagsläget har vi ungefär 350 000 unika varor till försäljning. Nu möjliggör vi att man potentiellt kan handla bland ytterligare 4 miljoner varor, alltså de som vi tidigare har sålt”, säger Gustav Wessman.

Om varorna inte går genom er – hur vet man som köpare att de är i rimligt skick?

”Den som säljer får ta en egen bild för att visa vilket skick varan är i. Skulle varans skick ha ändrats så kan säljaren ange det och om det uppstår några meningsskiljaktigheter mellan köparen och säljaren reder vi ut det.”

Under 2018 steg Sellpys omsättning med nästan 40 procent till 123 miljoner kronor.

Bolaget gjorde samtidigt en förlust på knappt 16 Mkr i fjol, vilket var något högre än under 2017. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera