Hoppa till innehållet

H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Transporttjänsten Budbee får in 10 miljoner kronor i ny finansiering. Bland bolagets ägare finns nu såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst så sent som i februari i fjol. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.   

Budbee har hittills fokuserat på transport av matkassar. Tidigare i år skrev de ett större avtal med matkassebolaget Middagsfrid.

”Vi började arbeta med dem i maj i fjol. Nu har de gett oss förtroendet att ta över all deras distribution i Sverige”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.

Samtidigt som Budbees matkasseaffär växer satsar de nu också på att ge sig in i fler ehandelsnischer. I samband med det tar bolaget in 10 miljoner kronor i en nyemission till befintliga och ny ägare. Bland ägarna finns H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an Invest, Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Dessutom går David Frykman, medgrundare till e-handelskedjan Gymgrossisten in som investerare.

”Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee värderades, trots en omsättning på blygsamma 5 miljoner kronor, till nästan 100 miljoner kronor när bolaget tog in pengar i fjol. Till vilken värdering den nya rundan sker är inte känt men omsättningen kommer i år att bli väsentligt högre än i fjol, enligt Fredrik Hamilton.

Läs mer: Så ska Skype-grundarna revolutionera e-handeln

Distribution av ehandelsvaror är en volymaffär och att bredda bolagets tjänster är därför ett logiskt steg för Budbee.

”Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: H&M:s vd har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare

Enligt Fredrik Hamilton kommer Budbee inom kort att börja leverera åt ett antal stora ehandlare. Målet är att Budbee ska bli ett varumärke som kunderna känner igen och vill välja som transportsätt.

”Budbee ska vara en kvalitetsstämpel. Det är det vi strävar efter. Kan vi visa att vi bidrar med ökad kundnöjdhet och konvertering skapar vi ett extra värde för handlarna”, säger Fredrik Hamilton.

Är ni oroliga för att de stora distributionsfirmorna skärper sig och tar efter era lösningar?

”Det är en stor utmaning för dem att ställa om sin skuta och få till den här typen av funktioner. Däremot finns det andra bolag som mer liknar oss. Därför handlar det om att springa snabbt och ta en bra position”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee drivs än så länge med förlust men räknar med att vända till vinstsiffror under året.

”Bolag ska generera vinst. Vi är inte särskilt långt ifrån det och vill ha tryggheten det innebär att göra det”, säger Fredrik Hamilton. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera