Hoppa till innehållet

H&M:s vd köper Pricerunner

NS Intressenter, med H&M:s vd Karl-Johan Persson och den tidigare Avanza vd:n Nicklas Storåkers i spetsen, köper prisjämförelsesajten Pricerunner. Prislappen sägs ligga på en miljard kronor.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.

Parterna bakom NS Intressenter köper prisjämförelsesajten Pricerunner av amerikanska IAC, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. 

Bakom NS Intressenter står Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, H&M:s vd Karl-Johan Persson, den tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl som bland annat varit vd för Film2Home.

"Pricerunner har ett starkt varumärke och marknadsposition. Vi kommer investera långsiktigt i verksamheten med ambitionen att utveckla ett ännu bättre Pricerunner", säger Nicklas Storåkers i ett pressmeddelande.

Läs även: INTERVJU: Niclas Storåkers om jätteförvärvet av Pricerunner

Nicklas Storåkers tillträder i samband med förvärvet som vd för Pricerunner. Även styrelsen kommer att bytas ut och bankiren Peter Leimdörfer blir styrelseordförande.

Läs mer: H&M:s vd investerar i Fyndiq

Pricerunner bildades år 1999 av Kristofer Arwin, Martin Alexandersson och Magnus Wiberg. Grundarna sålde bolaget år 2004 till amerikanska Valueclick för 220 miljoner kronor. Kristofer Arwin och Magnus Wiberg har senare grundat sajten testfreaks.se, som samlar användarrecensioner av till exempel datorprodukter och hembestyr.

Pricerunner omsatte i fjol drygt 270 miljoner kronor. Utöver Sverige har bolaget idag verksamhet i Danmark, Storbritannien och Tyskland.

NS Intressenter köper Pricerunner av mediakoncernernen IAC, som ägt Pricerunner sedan 2013 och bland annat äger dejtingtjänsterna Match.com och Tinder. Varken köpare eller säljare vill avslöja prislappen på affären. Men enligt nyhetssajten Breakit, som hänvisar till källor, ligger köpesumman på runt en miljard kronor. Nicklas Storåkers har också tidigare uttalat sig i Dagens industri om att NS Intressenter varit på jakt efter att köpa ett snabbväxande bolag i tjänstesektorn med en prislapp på 0,5-1 miljard kronor.

Läs mer: Kändistrio jagar bolagsdiamant

Lyssna på Digitalpodden: Kan prisjämförelsesajter vara nästa stora svenska exportvara? 

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtubersochborsstyrelsernasit-kunskap

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera