Annons

H&M:s vd köper Pricerunner

H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.
NS Intressenter, med H&M:s vd Karl-Johan Persson och den tidigare Avanza vd:n Nicklas Storåkers i spetsen, köper prisjämförelsesajten Pricerunner. Prislappen sägs ligga på en miljard kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Parterna bakom NS Intressenter köper prisjämförelsesajten Pricerunner av amerikanska IAC, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. 

Bakom NS Intressenter står Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, H&M:s vd Karl-Johan Persson, den tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl som bland annat varit vd för Film2Home.

"Pricerunner har ett starkt varumärke och marknadsposition. Vi kommer investera långsiktigt i verksamheten med ambitionen att utveckla ett ännu bättre Pricerunner", säger Nicklas Storåkers i ett pressmeddelande.

Läs även: INTERVJU: Niclas Storåkers om jätteförvärvet av Pricerunner

Nicklas Storåkers tillträder i samband med förvärvet som vd för Pricerunner. Även styrelsen kommer att bytas ut och bankiren Peter Leimdörfer blir styrelseordförande.

Läs mer: H&M:s vd investerar i Fyndiq

Pricerunner bildades år 1999 av Kristofer Arwin, Martin Alexandersson och Magnus Wiberg. Grundarna sålde bolaget år 2004 till amerikanska Valueclick för 220 miljoner kronor. Kristofer Arwin och Magnus Wiberg har senare grundat sajten testfreaks.se, som samlar användarrecensioner av till exempel datorprodukter och hembestyr.

Pricerunner omsatte i fjol drygt 270 miljoner kronor. Utöver Sverige har bolaget idag verksamhet i Danmark, Storbritannien och Tyskland.

NS Intressenter köper Pricerunner av mediakoncernernen IAC, som ägt Pricerunner sedan 2013 och bland annat äger dejtingtjänsterna Match.com och Tinder. Varken köpare eller säljare vill avslöja prislappen på affären. Men enligt nyhetssajten Breakit, som hänvisar till källor, ligger köpesumman på runt en miljard kronor. Nicklas Storåkers har också tidigare uttalat sig i Dagens industri om att NS Intressenter varit på jakt efter att köpa ett snabbväxande bolag i tjänstesektorn med en prislapp på 0,5-1 miljard kronor.

Läs mer: Kändistrio jagar bolagsdiamant

Lyssna på Digitalpodden: Kan prisjämförelsesajter vara nästa stora svenska exportvara? 

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtubersochborsstyrelsernasit-kunskap

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies