Annons

Karl-Johan Perssons privata portfölj spränger miljardvallen

H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: Jack Mikrut (Di).
H&M-chefen Karl-Johan Perssons investeringar i startupbolag har fallit väl ut de senaste åren. Det menar hans privata rådgivare som bedömer att värdet på portföljen överskrider en miljard kronor med god marginal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mathem, Pricerunner, Kivra, Fyndiq, Fidesmo, Design Online, Orbital Systems och Backing Minds. Karl-Johan Persson har investerat 750 miljoner kronor i ett par dussin startupbolag de senaste åren. 

”Investeringarna är förmodligen värda över en miljard kronor i dag. Det är nog en konservativ uppskattning”, säger H&M-chefens privata rådgivare Björn Magnusson.

Han har jobbat nära Karl-Johan Persson sedan 2005, först på koncernbolaget COS och sedan på H&M:s investeringslåda Colab. I dag är han huvudansvarig för Philian AB, bolaget med vilket Karl-Johan Persson gör sina direktinvesteringar. 

Själv menar Karl-Johan Persson att entreprenörer med driv och nya idéer ofta genererar bra avkastning. Han säger sig även investera i onoterade bolag för att få inspiration och stötta duktiga entreprenörer.

”Jag får nya perspektiv av att se nya idéer förverkligas, och genom att följa bolagens snabba utveckling. Det är viktigt nu när samhället och kundernas beteende snabbt ställer om”, säger han i en kommentar till Di Digital.

Karl-Johan Persson betonar dock att vd-rollen på H&M alltid kommer i första hand.

”Jag lägger all min tid på H&M-gruppen. Investeringarna sköts av personer som jag har ett stort förtroende för”, säger han.

Enligt Björn Magnusson har Karl-Johan Persson de senaste sex åren investerat närmare 400 miljoner kronor i 17 bolag via Philian AB. Utöver det har han investerat cirka 350 Mkr på andra håll.

”Jag söker efter intressanta bolag, utvärderar och stöttar efter behov”, säger Björn Magnusson om sin roll på Philian. 

Hans kontor ligger i en av Hötorgsskraporna. I rummet intill sitter H&M:s Colab, där han fortfarande är rådgivare. Men det är viktigt att hålla uppdragen isär. 

Läs mer: H&M Colabs startupnota: 250 miljoner kronor 

Intressekonflikter kan uppstå. När H&M investerade i transportbolaget Budbee för några år sedan var Karl-Johan Persson exempelvis redan delägare. Det slutade med att han sålde sina privata Budbee-aktier till H&M för inköpspris. Detta för att visa att vd-rollen alltid går först.

”Priset var långt under marknadsvärdet”, säger Björn Magnusson.

Budbees stjärna har fortsatt att stiga sedan dess. När Kinnevik investerade i maj 2018 värderas bolaget till 368 Mkr. Det är 2–3 gånger så mycket som mängden riskkapital man tagit in sedan starten. 

Enligt Björn Magnusson har även merparten av H&M-chefens övriga investeringar utvecklats positivt. 

”Jag kommer bara på ett exempel på ett bolag som har gjort en nedrunda, det vill säga tagit in kapital till en lägre värdering än rundan dessförinnan”, säger han. 

En av de bästa investeringarna har gjorts i Mathem. I mitten av februari investerade Kinnevik 900 Mkr i den nätbaserade livsmedelsbutiken.

Läs mer: Kinnevik gör jätteinvestering i Mathem – här är vinnarna 

En halv miljard kronor gick då till att köpa existerande aktier. Karl-Johan Perssons ägarandel på knappt 9 procent värderades då till cirka 215 miljoner kronor. Han uppges ha sålt kring 30 procent av sitt innehav för uppskattningsvis 60 Mkr. Avkastningen bör då ha uppgått cirka 3–4 gånger insatsen.

”Precis som de flesta andra storägarna sålde Karl-Johan Persson en del av sina Mathemaktier med god vinst”, säger Björn Magnusson utan att vilja gå in på detaljer.

Även Karl-Johan Persson investering i Pricerunner ser ut att falla väl ut. Hela bolaget köptes för tre år sedan av Nicklas Storåkers, som i dag är vd för Pricerunner, H&M-chefen och Nordstjernan. Affären värderade bolaget till drygt 620 Mkr, om man tar hänsyn till den stora nettokassan, enligt Di Digitals beräkningar.

Ägarna har sedan dess investerat mycket i tekniken, som var eftersatt. Men affärsidén står sig. Under 2018 uppger Nicklas Storåkers att bolaget omsatte 250 Mkr och hade en rörelsemarginal på hela 25 procent. 

Läs mer: Storåkers putsar Pricerunners marginal: ”En kassako” 

Ett av H&M-chefens portföljbolag som gått mindre bra är Fyndiq, ”nätets Ullared”. Bolaget har tagit in cirka 200 Mkr sedan starten, från bland andra Northzone, Industrifonden och Karl-Johan Persson. För några år sedan skrotade man sin dyra storsatsning i Tyskland. Nyligen la man även ner appen Superbilligt, en slags utmanare till Wish, med billiga varor direkt från Kina. I september i fjol meddelade medgrundaren Dinesh Nayar att bolaget är till salu. Nyligen gav man upp de planerna.

Trots detta har Karl-Johan Persson ökat sin andel i bolaget till 20 procent genom att i januari konvertera befintliga lån på cirka 35,4 miljoner kronor till aktier. Han tog halva beloppet, medan medfinansiären Bisslinge Förvaltning tog resten.

”Det blir inte alltid som man tänkt sig med nya satsningar. Men Fyndiqs underliggande verksamhet går fortfarande bra. För Karl-Johan utgör investeringen bara några procent av portföljen”, säger Björn Magnusson.

Läs mer: H&M-toppen ökar i Fyndiq 

Björn Magnusson, rådgivare till H&M:s Karl-Johan Persson.
Björn Magnusson, rådgivare till H&M:s Karl-Johan Persson. Foto: Jonas Eng

Vid sidan av sina investeringar via Philian AB driver Karl-Johan Persson även 41:an Invest ihop med Stefan Krook. Största investeringen är i Kivra, bolaget för officiell e-post som har just Stefan Krook som vd och grundare. 

Utanför dessa två lådor har Karl-Johan Persson även investerat i riskkapitalbolagen Backing Minds och Storskogen. 

Vad är investeringsstrategin?

”Karl-Johan Persson begär aldrig en plats i styrelsen. Istället förlitar han sig på att saminvestera med ner aktiva ägare. Vidare vill ha vara med på lång sikt och gärna tidigt i processen. Det långsiktiga engagemanget blir ett slags due diligence i sig”, säger Björn Magnusson.

”Han har citerat sin farfar (H&M:s grundare Erling Persson, reds. anm.) vid något tillfälle. Han brukade säga: med sunt förnuft och lite fantasi brukar det går bra.”

Hur ofta stämmer ni av?

”Jag ger honom en uppdatering per mejl varje månad med några rader om hur det går för var och en av bolagen. Sedan stämmer vi av per telefon, kort och med jämna mellanrum.”

Vilka bolag har han investerat i efter rekommendation från dig?

”Ett är Joint Academy, som är en app för artrosbehandling. Man erbjuds ett dagligt träningsprogram på fem minuter om dagen och kommer i kontakt med fysioterapeuter digitalt. Ett annat är Kognity, som jobbar med digitala läromedel.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer