Hoppa till innehållet

Hög orderingång för AR-bolaget – aktien lyfter

AR-bolaget XM Reality redovisade både högre omsättning och förlust under det fjärde kvartalet 2017. Orderingången var dock historiskt hög enligt vd och aktien stiger med omkring 10 procent i onsdagens inledande handel. 

Johan Castevall, vd för XM Reality.
Johan Castevall, vd för XM Reality.Foto: Stig Göran Nilsson

XM Reality grundades 2007 och har utvecklat ett system där tekniker kan vägledas av experter på distans med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon. Systemet bygger på så kallad augmented reality och ska spara pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen runt om i världen. 

På onsdagen var det dags för bolaget att presentera sina senaste kvartalssiffror. Nettoomsättningen landade på 2,7 miljoner kronor vilket kan jämföras med 1,1 Mkr under samma kvartal 2016. 

Resultatet uppgick till minus 7,9 Mkr vilket kan jämföras med en förlust på 4,5 Mkr under det fjärde kvartalet 2016. 

Läs mer: XM Reality ökar förlusten 

”Avslutningen av fjärde kvartalet präglades av en historiskt hög orderingång, både avseende affärer med befintliga och nya kunder. Orderstocken har ökat med mer än 70 procent och representerar intäkter på motsvarande 2,3 Mkr för 2018”, skriver Johan Castevall, vd för XM Reality, i rapporten. 

Av rapporten framgår det att bolaget fick 22 nya kunder under 2017. 

Rapporten fick ett varmt mottagande och vid halv tio var aktien upp drygt 10 procent till 7,6 kronor per aktie. Sedan noteringen i april 2017 har kursen fallit med 44,5 procent jämfört med teckningskursen på 13,7 kronor per aktie. Följ kursutvecklingen här.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera