Hoppa till innehållet

Spotify minskar förlusten kraftigt – kan nå lönsamhet i år

Sjunkande intäkter per användare gav Spotify en hård dom på börsen, trots att musikjätten kraftigt minskar sin förlust och pekar på möjlig lönsamhet före slutet på 2018. Men tack vare skatteffekter visade streamingbolaget redan nu svarta siffror på sista raden.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Henrik Montgomery/TT

Den tilltagande turbulensen på Wall Street har drabbat den svenska streamingjätten Spotify hårt. Bara under oktober föll aktien tillbaka med 17 procent. Därmed klarade sig man sämre än Amazon, Apple, Facebook, Google och Netflix.

Till skillnad från kollegorna inom tekniksektorn har Spotify aldrig varit lönsamt, trots att bolaget grundades 2006, vilket troligtvis legat Daniel Ek i fatet.

Streamingmarknaden är förenad med låga marginaler eftersom majoriteten av intäkterna betalas ut till skivbolag och förläggare. Inte heller Netflix, som distribuerar och producerar tv-innehåll, är någon vinstmaskin.

Därför har Spotify under kvartalet lanserat en ny tjänst som syftar till att mindre artister ska ladda upp sin musik direkt på deras plattform, för att runda tredje part och behålla mer av kakan.

Men med den rådande skepsisen på marknaden i åtanke var det givet att investerarna skulle syna nyckeltalen i Daniel Eks tredje kvartal noggrant.

Spotify minskade sina rörelseförluster kraftigt till ungefär 60 miljoner kronor, klart bättre än både analytikernas och bolagets egna prognoser, från knappt 930 Mkr under andra kvartalet.

Bolaget gav samtidigt besked om att det kan vara lönsamt redan under årets fjärde och sista kvartal. Prognosen är ett rörelseresultat inom ett intervall på -360 Mkr till 155 Mkr.

Men redan nu visade bolaget för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 Mkr. Det hela är dock en finansiell engångseffekt kopplat till Spotifys delägarskap i kinesiska Tencent Music, som snart ska till börsen.

En ny värdering av den konkurrerande musiktjänsten gav nämligen Spotify positiva skatteeffekter på 1,3 miljarder kronor begränsade till perioden.

Läs mer: ”Spotify är ingen vinstmaskin – och börsen vet om det”

Spotifys intäkter på 13,9 miljarder kronor kom samtidigt in i linje med förväntningarna, liksom antalet betalade prenumeranter. Spotify har just nu 87 miljoner premiumkunder, en ökning med 40 procent på årsbasis och 4 miljoner sedan andra kvartalet.

Ändå blev domen mycket hård. Efter en timmes handel, vid klockan 15:30 hade Spotify fallit med 8,3 procent på New York-börsen, vilket betyder att aktien handlas en bra bit under noteringskursen på 150 dollar från april. (Följ kursen här.)

Marknaden slog bland fasta på att Spotify sänkte sin prognos för antalet betalande användare under det fjärde och sista kvartalet 2018. Tidigare har musikjätten uppgett att kundstocken kan nå uppemot 97 miljoner före årsskiftet, men det sänks nu till ett intervall på 93-96 miljoner.

Det skulle innebära att användartillväxten på årsbasis mattas av något till 30-36 procent. Ännu är dock Spotify ohotad marknadsledare globalt, eftersom Apple Music vid halvårsskiftet hade 50 miljoner betalande kunder medan uppstickaren Amazons musiktjänst bedöms ha lockat till sig 29 miljoner.

Spotify fortsätter dessutom att tjäna mindre pengar per användare, motsvarande 48,80 kronor, ner med 6 procent jämfört med samma period i fjol. Det beror bland annat på att bolaget erbjuder rabatterade priser i till exempel Latinamerika och Sydostasien.

Om man räknar med den reklamfinansierade gratisversionen, som fortfarande bara står för en tiondel av de totala intäkterna, har Spotify totalt 191 miljoner aktiva användare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera