Annons

Klart högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek. Foto: TORU YAMANAKA
Spotify rapporterar en betydligt högre förlust än väntat under andra kvartalet – vilket berodde på ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren. Däremot växer bolaget sin användarbas i snabb takt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förväntningarna på den svenska musikjätten Spotify har stigit kraftigt under de senaste tre månaderna. Aktiekursen har mer än fördubblats under coronapandemin som en del av det generella teknikrallyt i USA.

Nu har Spotify visat korten för sitt andra kvartal. Omsättningen kom in på 1 889 miljoner euro, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 1 916 miljoner euro.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men under perioden summerades resultatet på ebitda-nivå till minus 167 miljoner euro. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”, analytikerkåren hade däremot förväntat sig en betydligt mindre förlust på 44,2 miljoner euro.

Spotify menar att merparten av förlusten är kopplad till aktiens positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 126 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader under kvartalet kopplat till personalens optionsprogram. Di Digital rapporterade i veckan om de miljardklipp som Spotifys anställda gjort på kursuppgången.  

Antalet månatligen aktiva användare steg under kvartalet till 299 miljoner. Det var i det högre spannet av Spotifys egna, något konservativa, prognoser om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Analytikerkåren hade i sin tur spått att det totala antalet användare skulle landa på 297,8 miljoner.

Annonsintäkterna föll med 21 procent på årsbasis under kvartalet, kopplat till minskade reklamköp under coronapandemin. Men bara en tiondel av Spotifys totala intäkter kommer från den annonsfinansierade gratistjänsten. Bolaget förlitar sig därför starkt på att kunderna faktiskt tecknar en prenumeration. Antalet betalande kunder steg till 138 miljoner under andra kvartalet, mot väntade 135,9 miljoner.

Vd:n Daniel Ek konstaterar att inledningen av kvartalet präglades av försämrad användartillväxt och en del avhopp, särskilt på utvecklingsmarknader som Latinamerika, men att situationen förbättrades framåt sommaren.

Spotify har under det senaste året lagt mycker resurser på att växa inom poddar, genom miljardförvärv av flera produktionsbolag. I dag lyssnar 21 procent av alla Spotifys användare på poddar genom plattformen, upp från 19 procent kvartalet före.

Bruttomarginalen kom in på 25,4, mot väntade 24,8 procent. Resten av Spotifys intäkter går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

Det fria kassaflödet uppgick vid utgången av andra kvartalet till 27 miljoner euro, och Spotify förväntar sig att det fortsatt ska vara positivt för helåret, vilket betyder att Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital. De likvida medlen i bolaget uppgår vidare till 1,8 miljarder euro.

Aktien hade vid 16:00, svensk tid, fallit med knappt 1,3 procent i den inledande börshandeln i New York.

Spotify ger även uppdaterade finansiella prognoser för fortsättningen av 2020. 

Bolaget spår intäkter på 1,85-2,05 miljarder euro för det tredje kvartalet, och en rörelseförlust på mellan 70-150 miljoner euro. Även under årets sista kvartal väntar sig Spotify visa ett negativt resultat.

Antalet användare spås öka till 312-317 under tredje kvartalet, av vilka premiumkunderna väntas uppgå till 140-144 miljoner. 

Läs mer: Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer