Hoppa till innehållet

Klart högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotify rapporterar en betydligt högre förlust än väntat under andra kvartalet – vilket berodde på ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren. Däremot växer bolaget sin användarbas i snabb takt.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.Foto: TORU YAMANAKA

Förväntningarna på den svenska musikjätten Spotify har stigit kraftigt under de senaste tre månaderna. Aktiekursen har mer än fördubblats under coronapandemin som en del av det generella teknikrallyt i USA.

Nu har Spotify visat korten för sitt andra kvartal. Omsättningen kom in på 1 889 miljoner euro, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 1 916 miljoner euro.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men under perioden summerades resultatet på ebitda-nivå till minus 167 miljoner euro. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”, analytikerkåren hade däremot förväntat sig en betydligt mindre förlust på 44,2 miljoner euro.

Spotify menar att merparten av förlusten är kopplad till aktiens positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 126 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader under kvartalet kopplat till personalens optionsprogram. Di Digital rapporterade i veckan om de miljardklipp som Spotifys anställda gjort på kursuppgången.  

Antalet månatligen aktiva användare steg under kvartalet till 299 miljoner. Det var i det högre spannet av Spotifys egna, något konservativa, prognoser om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Analytikerkåren hade i sin tur spått att det totala antalet användare skulle landa på 297,8 miljoner.

Annonsintäkterna föll med 21 procent på årsbasis under kvartalet, kopplat till minskade reklamköp under coronapandemin. Men bara en tiondel av Spotifys totala intäkter kommer från den annonsfinansierade gratistjänsten. Bolaget förlitar sig därför starkt på att kunderna faktiskt tecknar en prenumeration. Antalet betalande kunder steg till 138 miljoner under andra kvartalet, mot väntade 135,9 miljoner.

Vd:n Daniel Ek konstaterar att inledningen av kvartalet präglades av försämrad användartillväxt och en del avhopp, särskilt på utvecklingsmarknader som Latinamerika, men att situationen förbättrades framåt sommaren.

Spotify har under det senaste året lagt mycker resurser på att växa inom poddar, genom miljardförvärv av flera produktionsbolag. I dag lyssnar 21 procent av alla Spotifys användare på poddar genom plattformen, upp från 19 procent kvartalet före.

Bruttomarginalen kom in på 25,4, mot väntade 24,8 procent. Resten av Spotifys intäkter går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

Det fria kassaflödet uppgick vid utgången av andra kvartalet till 27 miljoner euro, och Spotify förväntar sig att det fortsatt ska vara positivt för helåret, vilket betyder att Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital. De likvida medlen i bolaget uppgår vidare till 1,8 miljarder euro.

Aktien hade vid 16:00, svensk tid, fallit med knappt 1,3 procent i den inledande börshandeln i New York.

Spotify ger även uppdaterade finansiella prognoser för fortsättningen av 2020. 

Bolaget spår intäkter på 1,85-2,05 miljarder euro för det tredje kvartalet, och en rörelseförlust på mellan 70-150 miljoner euro. Även under årets sista kvartal väntar sig Spotify visa ett negativt resultat.

Antalet användare spås öka till 312-317 under tredje kvartalet, av vilka premiumkunderna väntas uppgå till 140-144 miljoner. 

Läs mer: Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera